Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meşk I | DKS 403 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Türk Müziği Nazariyatı, Türk Müziği Repertuarı ve Usul derslerinin alınması. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Musiki geleneğinin günümüze kadar aktarımını sağlamış meşk yönteminin hem teorik hem de pratikte öğretilmesi ve uygulanması. Hoca-talebe ilişkisinin sağlamlaştırılması. Hafıza ve usul vurma arasındaki bağlantıyı güçlendirerek nota yazısına bağımlılığın azaltılması. |
Dersin İçeriği | Geleneksel meşk yöntemindeki çalışma düzeninin öğretimi. Nota yazısı kullanılmadan ve nota telaffuzları yapılmadan; seslendirmelerin müzikal aralıkları öne çıkartarak makamsal bütünlüğün zihinde daha kalıcı yer etmesini sağlamak. Büyük usullerle klasik eserlerin öğretimi. Eserlerin güfteleri üzerinden konuşmalar. Usul kalıpları ile hece yapıları arasındaki bağlantılarla eserin müzikal yapısını hafızaya alabilme kabiliyetini geliştirmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müsikisi Meşk sistemine giriş ve Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah Makamı | |
2 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (1. ve 2. hane) | |
3 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (3. ve 4. hane) | |
4 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" | |
5 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | |
6 | Nedim Ağa'nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi, Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (tekrar) | |
7 | Adı geçen eserler, Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah makamı nazariyatı ile alakalı genel tekrar. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". | |
10 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | |
11 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (tamamı) ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | |
12 | Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) ve Sultaniyegah "Beste Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | |
13 | Konu edilen eserlerin ve usullerin genel tekrarları. | |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Behar, Cem. 1993. Zaman, mekan, Müzik: Klasik Türk Musikisinde eğitim (meşk), icra ve Aktarım. AK Kitapevi. İstanbul. Behar, C. (2005): Musikiden Müziğe, Osmanlı / Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. YKY Yayınları. İstanbul. Behar, C. (2016): Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. YKY Yayınları. İstanbul. Delice, S. (1999): Klasik Türk Musikisinde Meşk usulü ve üslup edinimi. Musikişinas Dergisi, S3. BÜTMK Yayınları. İstanbul. Doğrusöz D.N., Uruş, D. (2012): Trasferring Music by Meşk: Suzidilara Mevlevi Ayini of Sultan Semil III. Journal of Human Sciences. 9(2). G. Gedik (2005): Bekir Sıtkı Sezgin, Dini Musiki ve Meşk Usulü, Musikişinas, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, s7, İstanbul. Karahasanoğlu, S. (2012). Meşk: The Traditional Teaching System of Turkish Music. Journal Of Teaching and Education. 1(7). ISSN: 2165-6266 Paçacı, Gönül. 2010. Osmanlı Müziğini Okumak (Neşriyat-ı Musiki). İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, Kültür ve Turizm Bakanlığı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 |
2 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |