Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokütle Enerjisi | YES 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yenilenebilir enerji kaynaklarının en büyük kısıtı depolanamamalarıdır. Biyokütle kaynakları ise sınırsız yenilenebilir enerji kaynağı olan güneşi emre amade depolanabilir forma dönüştüren en önemli kaynaklardır. Biomas konvansiyonel olarak yüzyıllardır kullanılmakla birlikte geliştirilen teknolojiler biyomas kaynaklı enerjileri çeşitlendirmiş kullanım alanlarını geliştirmiştir. Türkiye biyokütle enerjisi bakımından zengin, bilimsel çalışmalar ve geliştirilen teknolojilerle enerji darboğazına alternatif olma potansiyeline sahiptir. Bu ders kapsamında, güneş enerjisini önce biyokütleye dönüştürme ardından alternatif enerji kaynaklarına işleme aşamalarının, bilimsel temel ile tasarım ve üretimleri değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Biyokütlenin oluşumu, Dünyada ve Türkiye'de biyokütle enerji kaynakları, Enerji bitkileri ve enerji ormanı, Biyokütleden enerji elde etme yöntem ve teknikleri, Atıklardan biyogaz elde etme yöntemleri, Biyoyakıtlar, Biyokütlenin gelecekte enerji bütçesindeki yeri. Biyokütlede enerji içeriği ve yoğunluğu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyokütle özellikleri ve enerji potansiyelleri, enerji çeşitliliği | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Biyokütle enerjiye işleme prosesleri | Anlatım, | |
3 | Katı, sıvı ve gaz enerji kaynaklarına işleme | Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokütle enerji kaynakları | |
2 | Dünyada ve ülkemizde biyokütle potansiyeli | |
3 | Biyo yakıtlar, enerji bitkileri ve enerji ormanı | |
4 | Biyokütle enerjisinin kullanım alanları | |
5 | Biyokütle enerjisinin kullanım alanları: yenilikçi teknolojiler | |
6 | Biyokütleden enerji elde etme: agrokimyasal yöntemler | |
7 | Biyokütleden enerji elde etme: anaerobik fermentasyon | |
8 | Biyokütleden enerji elde etme: direkt yakma - gazlaştırma | |
9 | Biyokütleden enerji elde etme: alkol fermantasyonu | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Biyokütleden enerji elde etme: piroliz - sıvılaştırma | |
12 | Biyolojik hidrojen üretimi | |
13 | Yenilenebilir enerji kaynağı olarak fotosentetik bitkiler | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sisteme yüklü ders notları ile güncel makaleler M. Drapcho, N.P.Nhuan, T.H. Walker, “Biofuels Engineering Process Technology”, McGraw-Hill Company, (2008). |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyokütle özellikleri ve enerji potansiyelleri, enerji çeşitliliği | 5 | |||||
2 | Biyokütle enerjiye işleme prosesleri | 5 | |||||
3 | Katı, sıvı ve gaz enerji kaynaklarına işleme | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |