Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye´De Sınırlı İktidar Arayışları ve İnsan Hakları | UKY 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Can BAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin genel amacı, siyasal iktidarın sınırlandırılması ile insan hakları arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır. |
Dersin İçeriği |
Hafta 1)Egemenlik-Özgürlük Karşıtlığı ve Anayasacılık Kavramı Hafta 2)Antik Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 3)Orta Çağ’da ve Modern Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 4)Anayasacılığın Araçları Hafta 5)Osmanlı İmparatorluğu’nda Anayasacılık Hareketleri Hafta 6)Cumhuriyet Döneminde Anayasacılık Hareketleri Hafta 7)1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler Hafta 8)Türkiye’de İnsan Haklarının Korunması ve Çeşitli Mekanizmalar Hafta 9)Türkiye’de Anayasa Yargısının Ortaya Çıkışı ve İşleyişi Hafta 10)Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu Hafta 11)Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu Hafta 12)Bireysel başvuru karar incelemeleri-I Hafta 13)Bireysel başvuru karar incelemeleri-II Hafta 14)Genel değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasacılık düşüncesi açısından 1982 Anayasasını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin sınıflandırma modelinin doğurduğu sonuçları saptar ve sınıflandırmanın nispiliğini ortaya koyar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | AİHS?nin iç hukukumuz üzerinde etkilerini örneklerle değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Egemenlik-Özgürlük karşıtlığı ve anayasacılık kavramı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Antik dönemde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Orta Çağ’da ve modern dönemde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Anayasacılığın araçları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Cumhuriyet döneminde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | 1982 Anayasası’nda temel hak ve özgürlükler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Türkiye’de insan haklarının korunması ve çeşitli mekanizmalar | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Türkiye’de anayasa yargısının ortaya çıkışı ve işleyişi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-I | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-II | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Genel değerlendirme | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, İmge Yayınevi, Ankara |
Ders Kaynakları | Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Metinleri Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003. Serdar Gülener, Türkiye’de Anayasa Yargısının Demokratik Meşruluğu, On İki Levha Yayınlar, İstanbul, 2017. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Anayasacılık düşüncesi açısından 1982 Anayasasını değerlendirir. |
2 | 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin sınıflandırma modelinin doğurduğu sonuçları saptar ve sınıflandırmanın nispiliğini ortaya koyar. |
3 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. |
4 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. |
5 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. |
6 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. |
7 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. |
8 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. |
9 | AİHS?nin iç hukukumuz üzerinde etkilerini örneklerle değerlendirir. |
10 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 40 | 80 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 216 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |