Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´De Sınırlı İktidar Arayışları ve İnsan Hakları UKY 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ömer Can BAŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin genel amacı, siyasal iktidarın sınırlandırılması ile insan hakları arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır.

Dersin İçeriği

 

Hafta 1)Egemenlik-Özgürlük Karşıtlığı ve Anayasacılık Kavramı

Hafta 2)Antik Dönemde Anayasacılık Hareketleri

Hafta 3)Orta Çağ’da ve Modern Dönemde Anayasacılık Hareketleri

Hafta 4)Anayasacılığın Araçları

Hafta 5)Osmanlı İmparatorluğu’nda Anayasacılık Hareketleri

Hafta 6)Cumhuriyet Döneminde Anayasacılık Hareketleri

Hafta 7)1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler

Hafta 8)Türkiye’de İnsan Haklarının Korunması ve Çeşitli Mekanizmalar

Hafta 9)Türkiye’de Anayasa Yargısının Ortaya Çıkışı ve İşleyişi

Hafta 10)Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu

Hafta 11)Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu

Hafta 12)Bireysel başvuru karar incelemeleri-I

Hafta 13)Bireysel başvuru karar incelemeleri-II

Hafta 14)Genel değerlendirme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasacılık düşüncesi açısından 1982 Anayasasını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin sınıflandırma modelinin doğurduğu sonuçları saptar ve sınıflandırmanın nispiliğini ortaya koyar. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
9 AİHS?nin iç hukukumuz üzerinde etkilerini örneklerle değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
10 Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Egemenlik-Özgürlük karşıtlığı ve anayasacılık kavramı Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
2 Antik dönemde anayasacılık hareketleri Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
3 Orta Çağ’da ve modern dönemde anayasacılık hareketleri Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
4 Anayasacılığın araçları Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
5 Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılık hareketleri Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
6 Cumhuriyet döneminde anayasacılık hareketleri Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
7 1982 Anayasası’nda temel hak ve özgürlükler Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
8 Türkiye’de insan haklarının korunması ve çeşitli mekanizmalar Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
9 Türkiye’de anayasa yargısının ortaya çıkışı ve işleyişi Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
10 Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
11 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
12 Bireysel başvuru karar incelemeleri-I Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
13 Bireysel başvuru karar incelemeleri-II Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, İmge Yayınevi, Ankara

Ders Kaynakları

Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Metinleri 

Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.

Serdar Gülener, Türkiye’de Anayasa Yargısının Demokratik Meşruluğu, On İki Levha Yayınlar, İstanbul, 2017.

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Anayasacılık düşüncesi açısından 1982 Anayasasını değerlendirir.
2 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin sınıflandırma modelinin doğurduğu sonuçları saptar ve sınıflandırmanın nispiliğini ortaya koyar.
3 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar.
4 Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir.
5 Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar.
6 Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir.
7 Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar.
8 Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder.
9 AİHS?nin iç hukukumuz üzerinde etkilerini örneklerle değerlendirir.
10 Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 40 80
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 216
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,64
Dersin AKTS Kredisi 6