Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demir Çelik Metalurjisi | MMM 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders doğrultusunda entegre ve yarı entegre demir çelik tesislerinde pik demir ve çelik üretimi ve uygulanan işlem adımları öğretilmektedir. |
Dersin İçeriği | Demir çelik üretim proseslerinin genel tanımları, Ham maddeler, Ham demir üretimi ve Yüksek fırın, Çelik üretiminin temel prensipleri prosesleri, Bazik oksijen konverterleri, Elektrik ark fırınları, Deoksidasyon, gaz giderme ve rafinasyon, diğer pota işlemleri, İngot ve sürekli döküm yöntemlerinin prensipleri, Sünger demir üretimi, Dökme demirler, çelikler ve standartları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demir cevherlerini ve aglomerasyonu kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Metalurjik kok üretimini kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
3 | Yüksek fırınları ve cevherden demir üretimini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Demir cevherinin redüksiyon mekanizmasını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | Çelik üretim yöntemlerini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
6 | Pota metalurjisini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
7 | Çelik türlerini ve standartlarını kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
8 | Sünger demir, dökme demir ve dökme demir standartlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demir-çelik üretiminin tarihçesi, Çeliğin önemi, Dünyada demir-çelik üretim istatistikleri | |
2 | Metalurjik yakıtlar ve kok üretimi | |
3 | Demir cevherleri ve sınıflandırılması | |
4 | Demir cevherlerinin aglemerasyonu | |
5 | Yüksek fırınlar ve cevherden demir üretimi | |
6 | Demir cevherlerinin redüksiyonu ve yüksek fırında gerçekleşen reaksiyonlar | |
7 | Çelik üretim yöntemleri (Bessemer-Thomas, Siemens-Martin) | |
8 | Bazik Oksijen sırınlarında çelik üretimi | |
9 | Elektrik ark fırınlarında çelik üretimi | |
10 | İkincil metalurji, pota metalurjisi | |
11 | Alaşım elementlerinin çeliklerin özelliklerine etkisi | |
12 | Çelik türleri, kullanım alanları ve standartları | |
13 | Sünger demir ve üretim yöntemleri | |
14 | Dökme demir türleri, kullanım alanları ve standartları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. H.Koçak, Çelik Rehberi, Sağlam Metal, Mayıs 2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Demir cevherlerini ve aglomerasyonu kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Metalurjik kok üretimini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yüksek fırınları ve cevherden demir üretimini kavrar | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Demir cevherinin redüksiyon mekanizmasını kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Çelik üretim yöntemlerini kavrar | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Pota metalurjisini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Çelik türlerini ve standartlarını kavrar | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Sünger demir, dökme demir ve dökme demir standartlarını kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |