Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Matematik Öğretimi | OEO 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Baran YAŞAR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel gereksinimli bireylere matematik öğretimi için müdahalelerin planlanması ve yürütülmesi sürecine ilişkin yöntem ve tekniklerin öğretmen adaylarına kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi; matematik öğretimi ve planlaması; basamaklandınlmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımlan; problem çözme becerileri geliştirme; matematik programım uygulama, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinin öğretimi; matematik öğretiminde hata türleri ve analizi; işlevsel matematik becerilerinin öğretimi: değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri; geometri kavram ve becerilerinin öğretim yollan; kaynaştırma sınıfında matematik öğretimi için yapılabilecek uyarlamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik matematik öğretim teknikleri/stratejileri; matematik öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; matematik öğretimini farklı özel eğitim gruplanna uyarlama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etkili öğretim için matematiği planlama becerisi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Matematiğin değerlendirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve araçları bilir | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sayı öncesi matematik becerilerini ve önemini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Sayı hissi ve sayma kavramlarını tanımlar, temel matemeatik becerileriyle ilişkilerini açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Basamak değeri kavramının nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Dört işlem becerilerinden toplama ve çıkarma işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Dört işlem becerilerinden çarpma ve bölme işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Temel işlemlerde akıcılığın geliştirilmesi için kullanılabilecek yöntem ve teknikleri açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Problem türlerini ve problem çözmede kullanılabilecek stratejileri açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Matematik becerilerinin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
11 | Matematik becerilerinin öğretiminde etkileşim ünitelerinin kullanımını tartışır/açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Matematik becerilerinin öğretiminde yanlışsız öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Matematik becerilerinin öğretiminde doğal öğretim yöntemlerinin kullanımını tartışır/açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkili öğretim için matematiği planlama | |
2 | Matematiğin değerlendirilmesi | |
3 | Doğrudan öğretim modeli ile matematik becerilerinin öğretimi | |
4 | Etkileşim ünitelerine dayalı olarak matematik becerilerinin öğretimi | |
5 | Yanlışsız öğretim uygulamaları ile matematik becerilerinin öğretimi | |
6 | Doğal öğretim uygulamaları ile matematik becerilerinin öğretimi | |
7 | Sayı öncesi erken matematik becerileri | |
8 | Vize | |
9 | Sayı hissi ve sayma | |
10 | Basamak değeri | |
11 | Dört işlem becerileri: Toplama ve çıkarma | |
12 | Dört işlem becerileri: Çarpma ve bölme | |
13 | Temel işlemlerde akıcılığın geliştirilmesi | |
14 | Problem çözme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim elemmanı tarafından hazırlanan ders sunuları |
Ders Kaynakları | Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Kök Yayıncılık. Gürsel, O. (Ed.). (2017). Özel gereksinimli öğrencilere matematik becerileri ve kavramlarının öğretimini planlama ve uygulama. Vize Yayıncılık. Alptekin, S. (Ed.). (2020). Özel eğitimde matematik öğretimi: Matematik performansı düşük öğrencilere temel matematik becerilerinin öğretimi. Eğiten Kitap. Kargın, T. & Güldenoğlu, B. (Ed.). Özel eğitimde matematik öğretimi. Pegem Akademi. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etkili öğretim için matematiği planlama becerisi edinir | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Matematiğin değerlendirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve araçları bilir | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Sayı öncesi matematik becerilerini ve önemini tanımlar | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | Sayı hissi ve sayma kavramlarını tanımlar, temel matemeatik becerileriyle ilişkilerini açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
5 | Basamak değeri kavramının nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır | 5 | 5 | |||||||||||||
6 | Dört işlem becerilerinden toplama ve çıkarma işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
7 | Dört işlem becerilerinden çarpma ve bölme işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır. | 5 | 5 | |||||||||||||
8 | Temel işlemlerde akıcılığın geliştirilmesi için kullanılabilecek yöntem ve teknikleri açıklar | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
9 | Problem türlerini ve problem çözmede kullanılabilecek stratejileri açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
10 | Matematik becerilerinin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
11 | Matematik becerilerinin öğretiminde etkileşim ünitelerinin kullanımını tartışır/açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
12 | Matematik becerilerinin öğretiminde yanlışsız öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
13 | Matematik becerilerinin öğretiminde doğal öğretim yöntemlerinin kullanımını tartışır/açıklar | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |