Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | ELT 210 | 4 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERVE SAVAŞÇI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burcu Koç
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel Araştırma Yöntemleri dersi, sosyal ve eğitim bilimleri alanındaki bilimsel araştırma kavramı ve konularına bir giriş niteliğindedir. Bu ders, öğretmen adaylarına eğitim bilimleri alanındaki araştırmalarda, veri, güvenirlik, geçerlik, ölçme, örneklendirme, olasılık ve araştırma tasarımı gibi temel terimleri öğretmek ve bu konularda karşılaşılan problemleri çözebilme yeteneğini kazandırma amacıyla tasarlanmıştır. Bu dersin temel amacı öğrencilere bilimsel araştırmanın tanımını ve araştırma alanlarını öğretmektir. Bu ders ile öğrenciler bilimsel araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi düzeyine sahip olmanın yanı sıra, araştırma yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilmeyi de öğreneceklerdir. Ders süresince bilimsel araştırmada etik konuların önemi vurgulanacak, etik konuları ayrıntısıyla ele alınacak ve intihal kavramı ayrıntısıyla işlenecektir. Öğrenciler aynı zamanda ders süresince akademik İngilizceyi etkin bir şekilde kullanacak, veri toplamayı ve basit düzeyde veri analiz programlarını kullanabilme becerisi kazanacaktır. Bu ders genel olarak bireylere kendi seçecekleri bir konuda özgün ve/veya replike bilimsel araştırma yapıp dönem sonunda etkili akademik İngilizce yazma becerileri ile bilimsel bir rapor yazma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği temel olarak bilimsel araştırma ve İngilizce akademik yazma üzerine şekillenmiştir. Sosyal bilimler ve eğitim bilimleri alanlarındaki bilim ve bilimsel araştırma kavramı, araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavramlar, bilimsel araştırmanın yapısı ve özellikleri, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, araştırma etiği ve intihal, araştırma problemi ve farklı araştırma modelleri, araştırma değişkenleri, ölçme, güvenilirlik, geçerlik gibi konuları içermektedir. Öğrenciler, arasında eylem araştırması (action research), deneysel çalışma (experimental research) ve kesitsel çalışmanın (cross-sectional research) bulunduğu farklı araştırma modellerinin tarihçesini, özelliklerini ve aşamalarını öğrenecektir. Öğrencilerden aynı zamanda dönem sonunda teslim edecekleri küçük ölçekli tam metin bir bilimsel araştırma makalesi teslim etmeleri beklenmektedir. Süreç temelli olan bu deneyimleri boyunca literatür taraması, yöntem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması konusunda teoride öğrendikleri bilgileri uygulamaya geçirebileceklerdir. Öğrencilerden ayrıca bilimsel araştırma raporlarını sunmaları istenmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları kavrar ve bu yöntemleri tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Problemi tanımlama ve problem çözme yeteneğini geliştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | Bilimsel araştırmaların temel basamaklarını (literatür taraması, yöntem, veri toplama teknikleri, basit düzeyde veri analizi yapma gibi konuları) kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Farklı bilimsel kaynakları etkin şekilde değerlendirerek eleştirel düşünce geliştirebilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Özgün ve/veya replike bir bilimsel araştırmayı tasarlayıp uygulayabilir. | Gezi / Gözlem, Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Grup çalışmasının önemini kavrayabilir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
7 | Basit düzeyde veri analizi yapabilir; elde ettiği sonuçları değerlendirerek, APA tekniğini kullanarak bir bilimsel araştırma makalesi yazabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
8 | Yazmış olduğu araştırma makalesini akademik ortamlarda sunabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, araştırma konusuna giriş, nicel-nitel araştırma, eylem araştırması ve araştırma etiği | |
2 | Araştırma değişkenleri, ölçme, güvenilirlik, geçerlik | |
3 | Farklı araştırma yöntemleri ve yaygın olarak kullanılan veri toplama yöntemleri | |
4 | Bilimsel bir araştırma raporunun unsurları ve örnek bir bilimsel raporu inceleme | |
5 | Örnek araştırma makaleleri ve araştırma tasarımı | |
6 | Bilimsel bir araştırma raporunun özet, giriş ve literatür taraması bölümleri | |
7 | Bilimsel bir araştırma raporunun yöntem bölümü | |
8 | Ara sınav | |
9 | Veri analizi ve SPSS | |
10 | Bilimsel bir araştırma raporunun sonuç, tartışma, yorum ve kaynakça bölümleri | |
11 | Proje çalışmasında rehberlik | |
12 | Proje çalışmasında rehberlik | |
13 | Proje çalışmasında rehberlik | |
14 | Gözden geçirme ve rehberlik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association. Washington, DC: American Psychological Association. |
Ders Kaynakları | Burns, A. (2009). Doing action research in English language teaching: A guide for practitioners. Routledge. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | X | |||||
2 | İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. | X | |||||
3 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. | X | |||||
4 | İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
5 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. | X | |||||
6 | Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. | X | |||||
7 | Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır | X | |||||
9 | Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. | X | |||||
10 | Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. | X | |||||
11 | Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. | X | |||||
12 | Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. | X | |||||
14 | Yabancı dil testleri geliştirir. | X | |||||
15 | İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları kavrar ve bu yöntemleri tanımlayabilir. | |||||||||||||||
2 | Problemi tanımlama ve problem çözme yeteneğini geliştirebilir. | |||||||||||||||
3 | Bilimsel araştırmaların temel basamaklarını (literatür taraması, yöntem, veri toplama teknikleri, basit düzeyde veri analizi yapma gibi konuları) kavrayabilir. | |||||||||||||||
4 | Farklı bilimsel kaynakları etkin şekilde değerlendirerek eleştirel düşünce geliştirebilir. | |||||||||||||||
5 | Özgün ve/veya replike bir bilimsel araştırmayı tasarlayıp uygulayabilir. | |||||||||||||||
6 | Grup çalışmasının önemini kavrayabilir. | |||||||||||||||
7 | Basit düzeyde veri analizi yapabilir; elde ettiği sonuçları değerlendirerek, APA tekniğini kullanarak bir bilimsel araştırma makalesi yazabilir. | |||||||||||||||
8 | Yazmış olduğu araştırma makalesini akademik ortamlarda sunabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |