Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilim II ELT 204 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MELİHA RABİYE ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbilim II, Dilbilim I dersinin devamı niteliğindedir ve bu dersin genel amacı, geleceğin yabancı dil öğretmenlerinin Dilbilim I'de (Güz Dönemi'nde verilen) edindiği bilgi birikimini desteklemek ve artırmaktır.

 

Ayrıntılı olarak incelendiğinde ise, bu dersin amaçları aşağıdakileri içerir: Bu dersin amaçlarından biri (1) gelecekteki yabancı dil öğretmenlerini Edimbilimi (bağlam içerisindeki dil) ve Söylem Analizi dahil olmak üzere dilbilimin geleneksel alt alanları (alt dallar) ile tanıştırmak ve yabancı dil öğretiminde kullanım alanlarını öğretmektir. Dahası, (2) öğrencileri dil ve beyin arasındaki ilişkiyi tanımasının yanı sıra Nörolinguistik alanındaki kavramların ve ilkelerin öğrenilmesine yardımcı olmayı amaçlar. (3) Ayrıca, sadece ilk dil edinimi değil, aynı zamanda ikinci dil edinimi / öğrenimini de içeren dil öğreniminin altında yatan süreçleri ve çeşitli teorileri öğretmeyi amaçlamaktadır. (4) Bu ders ayrıca, öğrencinin dil tarihi, dilin zaman içindeki değişimi, ve dil çeşitliliği hakkında (özellikle İngilizce diline odaklanarak) ayrıntılı bilgi birikimine sahip olmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, dünya çapında konuşulan İngilizce'nin farklı aksan ve lehçelerini öğretmek de dersin amaçları arasındadır. Ayrıca, (5) diğer bir amaç da, öğrencilerin bölgesel, sosyal ve kültürel faktörlerin dil üzerindeki etkisini kavramalarına yardımcı olmaktır. Son olarak, (6) dil, kültür ve toplum arasındaki ilişkiyi, birbirleriyle ne kadar iç içe ve birbirine bağlı olduklarının tartışılmasına odaklanarak öğretmeyi amaçlamaktadır.

 
Dersin İçeriği

Dilbilim II adlı bu ders, ELT 203 Dilbilim I' dersinin bir devamı niteliğinde olup, öncelikli olarak dil gelişimi ve dilin değişim sürecine odaklanmaktadır. Dersin içeriği, birinci dil edinimi ve ikinci dil edinimi / öğrenimi süreçlerini kapsamaktadır. Ders, Dilbilim I (Fonetik, Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, ve Anlambilim) kapsamındaki alt dalların kısa bir revizyonu ile başlar. Konu ve kavramların kısa bir tekrarını takiben, Edimbilim ve Söylem Çözümlemesi de dahil olmak üzere dilbilimin diğer alt alanlarını (yani alt dallarını) incelemeye devam eder. Daha sonrasında, Nörobilim alanı ve dil ile beyin arasındaki ilişki (beyindeki dil alanları, dilinin ucunda olma durumu ve dil sürçmeleri, afazi, kritik dönem gibi konular) derinlemesine ele alınmaktadır. Dilbilim alanındaki dil edinimi teorilerine ve dil öğretim yöntemlerine uygunluk da bu derste ele alınan konular arasındadır. Ders içeriği, dillerin nasıl geliştiği ve ilk dil edinimi ile ikinci dil edinimi / öğreniminin nasıl gerçekleştiği üzerine kuramsal bakış açıları üzerinde de durmaktadır. Buna göre, hem ilk dil edinimi hem de ikinci dil edinimi / öğrenimini açıklayan temel süreçler ve farklı teoriler kısaca ele alınır. Dersin geri kalanında dil tarihi ve değişimi, dil aileleri, dil, bölgesel, sosyal ve kültürel faktörlerin etkisi üzerinde derinlemesine tartışılmaktadır. Eski ve Ara Dönem İngilizcesi, Erken Modern ve Modern İngilizcenin yanı sıra dillerin çeşitliliği, İngilizcenin farklı aksan ve lehçeleri dahil olmak üzere İngilizce'nin tarihi de bu ders kapsamında ele alınmıştır. Dil, kültür ve toplum arasındaki ilişki de bu dersin bir parçası olarak ele alınan içerikler arasındadır.

 
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilim alanı kapsamında yer alan önemli dilbilim ve teknik terimleri, önemli dilbilimsel kavramları tanır ve bunları gerektiği yerde ve gerektiği zaman açıklar ve kullanır. Geleneksel Dilbilimin (Edimbilim ve Söylem Analizi) alt alanları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Edimbilim ve Söylem Çözümlemesi kavramlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar, Edimbilim ve Söylem Analizi kriterlerini kullanarak çeşitli dilbilimsel verilerin özelliklerini inceler. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
2 Dilbilimsel verilerin analizi ile ilgilenir ve dil analizinde kullanılan teknikleri uygular. Nörolinguistik alanındaki kavram ve ilkeleri tanımlar ve açıklar. Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Dil edinimi ve ikinci dil edinme / öğrenme sürecini bilir ve açıklar, ayrıca temel aşamalarını bilir. İnsan varlığının dil gelişim sürecini bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
4 Dilin temel ilkelerini bilir. Dil tarihini ve zaman içindeki değişimini bilir. Temel dil ailelerini bilir. Eski ve Ara Dönem İngilizcesi, Erken Modern ve Modern İngilizce dahil olmak üzere İngilizce tarihine hakimdir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
5 Bölgesel, sosyal ve kültürel özelliklerin dili nasıl etkilediğini ve dil değişikliğine nasıl yol açtığını açıklar. Dillerin çeşitliliğini ve İngilizcenin farklı aksan ve lehçelerini bilir. Dilin kültür ve toplum üzerindeki etkisini açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve Dilbilimi I dersinde işlenen konuların kısa bir tekrarı
2 Edimbilim Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 10: Pragmatics)
3 Söylem çözümlemesi Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 11: Discourse analysis)
4 Söylem çözümlemesi (devam) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 11: Discourse analysis) (devam)
5 Dil ve beyin ilişkisi (Nörolinguistik-beyin dilbilimi-, beyindeki dil öğrenme alanları, dilimin ucunda olgusu ve dil sürçmeleri, afazi, kritik periyod) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 12: Language and the brain)
6 Dil edinimi Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 13: First language acquisition)
7 İkinci dil edinimi/öğrenme Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 14: Second language acquisition/learning)
8 Ara sınav
9 Dilin tarihi ve değişimi Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 17: Language history and change)
10 Dil ve bölgesel çeşitlilik Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 18: Language and regional variation)
11 Dil ve bölgesel çeşitlilik (devam) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 18: Language and regional variation) (devam)
12 Dil ve sosyal çeşitlilik Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 19: Language and social variation)
13 Dil ve kültür Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 20: Language and culture)
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Akmajian, A. & R.A. Demers, A.K. Farmer, R.M. Harnish. (1997). An Introduction to Language and Communication. USA: The MIT Press.

Benham, B. (1996). Studying Linguistics: A workbook. AEIN Publication.

Crystal, D. (2005). How language works. London: Penguin Books Ltd.

Crystal, D. (2011). A Dictionary of Linguistics and Phonetics (6th Ed.). Oxford: Blackwell Publishing.

Finch, G. (2000). Linguistic terms and concepts. New York: Palgrave.

Hudson, G. (2000). Essential Introductory Linguistics. UK: Blackwell.

Meyer, C. F. (2009). Introducing English Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Pinker, S. (2007). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. New York, NY: Harper Perennial Modern Classics.

Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A.  (2009). Linguistics: an introduction (2nd Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Tercanlıoğlu, L. (1999). Linguistics for TEFL students. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Todd, L. (1987). An Introduction to Linguistics. Singapore: Longman.

Trask, R.L. (1999). Language: The Basics (2. basım). GB: Routledge.

Ders Kaynakları

Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2011). An introduction to language (9. basım). Canada: Wadsworth, Cengage Learning.

Yule, G. (2010). The study of language (4. basım). GB: Cambridge University Press.

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır.
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür.
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır.
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular.
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Dilbilim alanı kapsamında yer alan önemli dilbilim ve teknik terimleri, önemli dilbilimsel kavramları tanır ve bunları gerektiği yerde ve gerektiği zaman açıklar ve kullanır. Geleneksel Dilbilimin (Edimbilim ve Söylem Analizi) alt alanları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Edimbilim ve Söylem Çözümlemesi kavramlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar, Edimbilim ve Söylem Analizi kriterlerini kullanarak çeşitli dilbilimsel verilerin özelliklerini inceler. 5 5 0 5 5
2 Dilbilimsel verilerin analizi ile ilgilenir ve dil analizinde kullanılan teknikleri uygular. Nörolinguistik alanındaki kavram ve ilkeleri tanımlar ve açıklar. 5 5 0 5 5
3 Dil edinimi ve ikinci dil edinme / öğrenme sürecini bilir ve açıklar, ayrıca temel aşamalarını bilir. İnsan varlığının dil gelişim sürecini bilir. 5 5 0 5 5
4 Dilin temel ilkelerini bilir. Dil tarihini ve zaman içindeki değişimini bilir. Temel dil ailelerini bilir. Eski ve Ara Dönem İngilizcesi, Erken Modern ve Modern İngilizce dahil olmak üzere İngilizce tarihine hakimdir. 5 5 0 5 5
5 Bölgesel, sosyal ve kültürel özelliklerin dili nasıl etkilediğini ve dil değişikliğine nasıl yol açtığını açıklar. Dillerin çeşitliliğini ve İngilizcenin farklı aksan ve lehçelerini bilir. Dilin kültür ve toplum üzerindeki etkisini açıklar. 5 5 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 69
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,76
Dersin AKTS Kredisi 3