Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okullarda Rehberlik | EBB 404 | 8 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele -İnsan İlişkileri ve İletişim -Kariyer Planlama ve Geliştirme |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Okullarda yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili yeterli donanıma sahip olma. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, rehberliğin ortaya çıkması ve gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, kişisel rehberlik ve psikolojik danışma, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, özel eğitime psikolojik danışma ve rehberlik. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Mesleki gelişim kuramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Mesleki gelişim sürecini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitim Sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Başlıca Hizmet Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Eğitsel Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Akademik ve Kariyer Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | İş Birliği ve Konsültasyon | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Öğrenciyi Tanıma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Bireyi Tanıma Teknikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Kapsamlı Okul Psikolojik Danışma Programları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Mesleki Etik ve Yasal Konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Okul Psikolojik Danışmanlığın Bugünü ve Yarını | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Owen, K. (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık
Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | ||||||
2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | ||||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | ||||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | ||||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | ||||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | ||||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | ||||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | ||||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | ||||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | ||||||
12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | ||||||||||||
2 | Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. | ||||||||||||
3 | Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. | ||||||||||||
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | ||||||||||||
5 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | ||||||||||||
6 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | ||||||||||||
7 | Mesleki gelişim kuramlarını bilir. | ||||||||||||
8 | Mesleki gelişim sürecini açıklar. | ||||||||||||
9 | Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. | ||||||||||||
10 | Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. | ||||||||||||
11 | Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. | ||||||||||||
12 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |