Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi | SBE 407 | 7 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Gelecek Okuryazarlığı ve Eğitimi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, Medya Okuryazarlığı Nedir?, Dünyada Medya Okuryazarlığı, Türkiye'de Medya Okuryazarlığı, Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir? sorularına yanıt verilecektir. Ayrıca, İlköğretim Medya Okuryazarlığı dersi Öğretim Programı, Programın uygulanmasına ilişkin yordamlar, Medya Okuryazarlığı Ders kitapları Takımı ve İçeriği, Medya Okuryazarlığına ilişkin Ölçme Değerlendirme Yöntemleri sorgulanacaktır. |
Dersin İçeriği | Televizyon, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşma, çözümleme, değerlendirme ve iletme becerileri; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulama; medya okuryazarlığı programı, iletişime giriş; kitle iletişim araçları; medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri; ülkemizde televizyon yayıncılığı; internette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme; medyayı eleştirel okuma ve propaganda teknikleri; aile ve medya; çocuk ve medya; televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı; dergi ve türlerini tanıma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Derse ilişkin temel tanım ve kavramları edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Dünyadaki ve Türkiye'deki medya okuryazarlığı ile ilgili çalışmaları bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulamaları gerçekleştirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | İnternette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, E-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirebilir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Medyayı eleştirel okuma ve propaganda tekniklerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
2 | Türkiye'de Medya Okuryazarlığını İlgilendiren Kurumların İncelenmesi | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
3 | Dünyada ve Türkiye'de Medya Okuryazarlığı | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
4 | Medya Okuryazarlığı Modelleri ve Analiz Teknikleri | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
5 | Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
6 | Medya Okuryazarlığı Araştırmaları | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
7 | Televizyon, Reklamlar, Yazılı Basın, İnternet vb. Ortamlardaki Mesajlara Ulaşma, Çözümleme, Değerlendirme ve İletme Becerileri | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
8 | Ara Sınav | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
9 | Yazılı, Görsel, İşitsel Medyaya Yönelik Eleştirel Bakış Açısı İçin Uygun Öğretim Becerilerine Yönelik Uygulamalar | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
10 | Medya Okuryazarlığı Programı, İletişime Giriş | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
11 | Kitle İletişim Araçları; Medya ve Medyanın Toplumsal, Kültürel ve Ekonomik Yaşam Üzerindeki Etkileri | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
12 | Ülkemizde Televizyon Yayıncılığı | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
13 | İnternette Bilgiye Erişim; Haber Okuma, Sohbet, E-Posta, Uzaktan Eğitim, Oyun Gibi Etkinlikleri Uygulamalı Olarak Gerçekleştirme | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
14 | Medyayı Eleştirel Okuma ve Propaganda Teknikleri, | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Medya Okuryazarlığı ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar üzerinden oluşturulan ders sunumları. |
Ders Kaynakları | Medya Okuryazarlığı ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Derse ilişkin temel tanım ve kavramları edinir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Dünyadaki ve Türkiye'deki medya okuryazarlığı ile ilgili çalışmaları bilir. | |||||||||||||||
3 | Yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulamaları gerçekleştirir. | |||||||||||||||
4 | İnternette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, E-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirebilir. | |||||||||||||||
5 | Medyayı eleştirel okuma ve propaganda tekniklerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 25 | 350 |
Toplam İş Yükü | 350 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |