Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni ve Yakın Çağ Tarihi | SBE 303 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni ve Yakınçağda, Dünyada Avrupa Kıtası özelinde gerçekleşen siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler hakkında bilgi edinmek. Avrupa merkezli başlatılan Coğrafi Keşifler, Sömürgecilik, Aydınlanma Çağı, Rönesans ve Reform Hareketlerinin sebep ve sonuçlarını kavramak. Sanayi Devriminin Avrupa ve dünyaya olan etkilerini anlamak. ABD’nin kuruluşu, Güney Amerika, Asya ve Afrika’daki gelişmeleri kavramak. Fransız İhtilali ve sonuçlarının Avrupa ve civarına etkilerini öğrenmek. I. ve II.Dünya Savaşlarının çıkış sebepleri, savaşın sonuçları ve dünya coğrafyası üzerindeki etkilerini analiz edebilmek. SSCB’nin dağılmasıyla birlikte bağımsızlıklarını ilan eden Türk Cumhuriyetleri ve ortaya çıkan siyasi, ekonomik, kültürel ve sosyal gelişmeleri öğrenmek. Yakın dönem tarihi perspektifi analiz edip, Türkiye ve civar coğrafyasında geleceğe dönük politikalar üretebilmeyi kolaylaştırmaktır. |
Dersin İçeriği | Yeni ve Yakınçağlarda, Avrupa kıtasında ve dünya genelindeki mevcut durum. Aydınlanma Çağı ve beraberinde gelişen Rönesans ve Reform hareketleriyle meydana gelen siyasal rejim değişiklikleri. Coğrafi Keşifler ve dünya üzerinde oluşturduğu etkiler. Dünyada ve Avrupa özelinde Sömürgecilik ve silahlanma yarışı. Yaşanan tüm bu süreçlerin Avrupa ve dünyanın diğer coğrafyalarında meydana çıkardığı sosyal, ekonomik, kültürel ve siyasal etkileri. Avrupa özelinde tüm dünyayı etkileyen I. ve II. Dünya Savaşlarının öncesi ve sonrasındaki gelişmeler, iki savaş arası dönemde dünyadaki ekonomik buhranlar. II.Dünya Savaşı sonrasında oluşan soğuk savaş dönemi gelişmeleri, BM, NATO, Varşova Paktlarının kurulması ve savaşlar sonrası yıpranan Avrupa özelinde iktisadi yapıyı yeniden düzenleyecek AET-Avrupa Birliğinin kurulması, SSCB'nin dağılması ve beraberinde yeni bağımsız Türk devletlerinin kuruluşu ve gelişimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin ana kaynaklarını tanır ve Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Avrupa Tarihini analiz eder. Yeni ve Yakın Çağ tarihine ilişkin Aydınlanma, Reform, Rönesans, Aydınlanma, İhtilal, Kapitalizm, Emperyalizm, Demokrasi vb. temel kavramları açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yeni ve Yakınçağdaki tarihsel süreçlerin mühim noktaları olan Coğrafi Keşifler, Aydınlanma çağı, Rönesans ve Reform hareketleri, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi ve tüm bu gelişmelerin sosyal, iktisadi ve siyasal sonuçlarının Avrupa ile Dünya tarihindeki etkilerini kavrayıp günümüz dünyasının şekillenmesindeki rolünü anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | ABD’nin kuruluşunu, dış politika esaslarını, sınırlarını genişletmesini, iç savaş dönemlerini, Rusya’nın Orta ve Doğu Asya’ya yayılma politikasını, Çin ve Japonya’nın sınırlarını batı devletlerine açarak etkileri altına girmesini anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Yeni ve Yakınçağlardaki sömürgecilik hareketlerinin Dünya ve Avrupa üzerindeki sosyal, siyasal ve iktisadi etkilerini, silahlanma yarışı ve dünyada oluşan siyasal bloklaşmaları ve tüm bu gelişmelerin I.Dünya savaşının çıkışındaki etkisini analiz eder. Savaş sonrası oluşan ekonomik, sosyal ve siyasal tabloyu ve dünyayı sarsan 1929 iktisadi bunalımının hem dünya hem de Türkiye’deki etkilerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | I.Dünya Savaşı sonrasında barışı sağlama çabalarını (Milletler Cemiyetinin Kurulmasını, Locarno Anlaşmasını, Kellogg Paktını) anlar. Avrupalı devletlerdeki rejim değişikliklerini, Versay Barışının bozulmasını ve dünyada yeniden genel bir savaşa yol açacak gelişmelerin başlamasını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | II.Cihan Harbinin çıkışının sebep ve sonuçlarını, devletler arasında oluşan ittifakların, imzalanan paktların ve yapılan yeni anlaşmaların dünya siyasi geleceğine etkilerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Soğuk Savaş dönemini, NATO ve AET’nin (AB) kurulmasını, Türkiye-AB ilişkilerini, SSCB’nin dağılmasıyla bağımsızlıklarını kazanan Türk Cumhuriyetlerinin geçirdiği siyasal süreçleri ve Türkiye ile olan ilişkilerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin ana kaynaklarının tanıtımı. Yeni ve Yakınçağ tarihi dönemlerine ait kavramların (Rönesans, Reform, Aydınlanma, İhtilal, Kapitalizm, Emperyalizm v.b.) tahlilinin yapılması. | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | Yeniçağın başında Avrupa ekonomisi ve büyük Coğrafi Keşifler. Coğrafi Keşifler fikrinin ortaya çıkış süreci. Keşifleri başlatan ülkeler. Keşiflerin sebep ve sonuçları. | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Avrupa’nın uyanışı: Rönesans ve Reform Sürecinde Yaşananlar. Rönesans kavramı, doğuşu ve öncüleri. Hümanizm. Matbaa ve Yeniçağ. Rönesans’ta bilim, politika, devlet ve sanat. Rönesans’ın sonuçları. | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Avrupa’nın uyanışı: Rönesans ve Reform Sürecinde Yaşananlar. Reform kavramı ve ortaya çıkışı. Reform hareketi ve Müslümanlar. Reformun sonuçları. | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Avrupa’da Aydınlanma Çağı. Aydınlanma sürecinin kökenleri ve sonuçları. Yeniçağ’da Avrupa’da iç savaşlar. Otuz Yıl Savaşları (1618-1648). Vestfalya Anlaşması (1648). | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Yakınçağ Başlarında Avrupa. Sanayi İnkılabının Gerçekleşmesi. Fransız İhtilalinin Nedenleri ve Sonuçları. Viyana Kongresi, toplanma nedenleri, alınan kararlar ve sonuçları. | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | 19. Yüzyılda Viyana Kongresinden Sonra Avrupa’da Siyasi ve Sosyal Gelişmeler. Statünün Korunması Amacıyla Yapılan İttifaklar ve İttifaklara Karşı Gelişen 1830 ile 1848 İhtilalleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Avrupa Siyasetinin Yeni Unsurları: Almanya ve İtalya’nın Siyasi birliğini kurması | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Vize | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | I.Dünya Savaşı ve Sömürgecilik yarışı. Savaşın nedenleri ve sonuçları | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | ABD’nin kurulması. Fransız İhtilali ve Birleşik Amerika. Monreo Doktrini. ABD’nin genişlemesi. Amerika’da iç savaş (1861-1865). | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | I.Dünya Savaşı sonrasındaki siyesi gelişmeler: Milletler Cemiyetinin kurulması. Locarno Anlaşması. Kellogg Paktı. Avrupalı devletlerde rejim değişiklikleri: İtalya’da faşizm, Nazi Almanya’da Nazi iktidarı, Sovyet Rusya, Japonya | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | II.Dünya Savaşı sebepleri, Versay anlaşmasının bozulması, savaşın gelişimi ittifaklar ve savaşın sonuçları | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Soğuk Savaş dönemi gelişmeleri (NATO ve AET’nin kurulması). Türkiye AB İlişkileri. SSCB sonrası bağımsızlıklarına ulaşan Türk Devletleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin koordinatörü tarafından hazırlanacaktır. |
Ders Kaynakları | 1. J.M. Roberts, Avrupa Tarihi, Çev.Fethi Aytuna, İnkılap Yayınları, İstanbul, 2015. 2. Stephan J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Yayınları, Ankara 2002. 3. Stephan J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1789-1980), Dost Yayınları, Ankara 2002. 4. Server Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2011. 5. Faik Reşit Unat, Tarih Atlası, Kanaat Yayınları, İstanbul, 2010. 6. Sıtkı Uluerler, “Coğrafi Keşifler ve Avrupa’nın Yayılması”, Yeni ve Yakınçağ Tartihi, Ed.Selim Hilmi Özkan, İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2018, ss.45-78. 7. Fahir Armaoğlu, 19. YY Siyasi Tarihi, TTK Yayınları, Ankara, 1997. 8. Coşkun Üçok, Siyasal Tarih (1789-1960), Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara, 1975. 9. Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih (1789-1945), Der Yayınları, İstanbul, 2006. 10. Gökkaya, K., Yeşilbursa C.C., Yeni ve Yakın Çağ Tarihi, Pegem Yay, Ankara, 2010. 11. Norman Davies. Avrupa Tarihi, İmge yay, İstanbul, 2011. 12. Server Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İş Bankası Yay, İstanbul, 2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dersin ana kaynaklarını tanır ve Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Avrupa Tarihini analiz eder. Yeni ve Yakın Çağ tarihine ilişkin Aydınlanma, Reform, Rönesans, Aydınlanma, İhtilal, Kapitalizm, Emperyalizm, Demokrasi vb. temel kavramları açıklayabilir. | |||||||||||||||
2 | Yeni ve Yakınçağdaki tarihsel süreçlerin mühim noktaları olan Coğrafi Keşifler, Aydınlanma çağı, Rönesans ve Reform hareketleri, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi ve tüm bu gelişmelerin sosyal, iktisadi ve siyasal sonuçlarının Avrupa ile Dünya tarihindeki etkilerini kavrayıp günümüz dünyasının şekillenmesindeki rolünü anlar. | |||||||||||||||
3 | ABD’nin kuruluşunu, dış politika esaslarını, sınırlarını genişletmesini, iç savaş dönemlerini, Rusya’nın Orta ve Doğu Asya’ya yayılma politikasını, Çin ve Japonya’nın sınırlarını batı devletlerine açarak etkileri altına girmesini anlar. | |||||||||||||||
4 | Yeni ve Yakınçağlardaki sömürgecilik hareketlerinin Dünya ve Avrupa üzerindeki sosyal, siyasal ve iktisadi etkilerini, silahlanma yarışı ve dünyada oluşan siyasal bloklaşmaları ve tüm bu gelişmelerin I.Dünya savaşının çıkışındaki etkisini analiz eder. Savaş sonrası oluşan ekonomik, sosyal ve siyasal tabloyu ve dünyayı sarsan 1929 iktisadi bunalımının hem dünya hem de Türkiye’deki etkilerini kavrar. | |||||||||||||||
5 | I.Dünya Savaşı sonrasında barışı sağlama çabalarını (Milletler Cemiyetinin Kurulmasını, Locarno Anlaşmasını, Kellogg Paktını) anlar. Avrupalı devletlerdeki rejim değişikliklerini, Versay Barışının bozulmasını ve dünyada yeniden genel bir savaşa yol açacak gelişmelerin başlamasını kavrar. | |||||||||||||||
6 | II.Cihan Harbinin çıkışının sebep ve sonuçlarını, devletler arasında oluşan ittifakların, imzalanan paktların ve yapılan yeni anlaşmaların dünya siyasi geleceğine etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||
7 | Soğuk Savaş dönemini, NATO ve AET’nin (AB) kurulmasını, Türkiye-AB ilişkilerini, SSCB’nin dağılmasıyla bağımsızlıklarını kazanan Türk Cumhuriyetlerinin geçirdiği siyasal süreçleri ve Türkiye ile olan ilişkilerini kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |