Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarihi II | SBE 302 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 17. yüzyıldan 20. yüzyıla klasik dönemden farklılaşan, dönüşüm halindeki batıya uyum sağlama çabası içinde olan Osmanlı İmparatorluğunun siyasi, iktisadi, idari ve kültürel durumu üzerinde durulacaktır. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devletinini XIV. yüzyıldan XVI. yüzyılın sonlarına kadar süren "Yükselme Döneminin" sonları itibariyle başlayan "Duraklama Dönemi" itibariyle gelişen siyasi ve idari durumu ele alınacaktır. Lale devri sonrasında batılılaşma ve modernleşme çabası içerisindeki Osmanlı imparatorluğunun kurumlarının ve sosyal yapısının iki asır boyunca geçirmiş olduğu değişim süreci anlatılacaktır. Ayrıca Osmanlı Devletinin son yüzyılındaki başlıca siyasal gelişmeler ve devletin çöküş yılları aktarılactır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı imparatorluğunun değişim ve dönüşüm çabaları farkedilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 18. yüzyıl batılılaşmaya başlama dönemi öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 19. yüzyıl imparatorluğun en uzun yüzyılı fark edilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Fransız İhtilali sonrası Osmanlı topraklarındaki değişim fark edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tanzimat- Meşrutiyet dönemlerindeki kurumsal değişim öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı toplumsal yapısındaki değişim anlaşılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Tarihi II dersinin kaynaklarının tanıtımı ve tahlili | |
2 | Osmanlı İmparatorluğunda Devlet Otoritesinin Yeniden Tesisi ve Islahatlar | |
3 | Viyana Kuşatması Süreci ve Kuşatmanın Osmanlı Devletine Etkileri | |
4 | Karlofça Anlaşması Süreci ve Osmanlı Devletine Etkileri | |
5 | Osmanlı Modernleşme Çabaları ve 18. Yüzyıl Islahatlarının Genel Özellikleri (Lale Devri ve Gelişmeleri) | |
6 | Uzun Barış Dönemi ve Çöküşün Başlangıcı (Küçük Kaynarca Anlaşmasına Giden Süreç ve Osmanlı Devletine Etkileri) | |
7 | Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri (Tanzimat ve Islahat Fermanları) | |
8 | Vize Sınavı Haftası | |
9 | Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri (Anayasanın İlanı ve Meşrutiyetin Yönetiminin İlan Edilmesi ) | |
10 | Osmanlı Devletinin Zor Yılları (1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı ve Etkileri, Ayestafanos Anlaşması ve Berlin Kongresi Süreçleri) | |
11 | Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri (II. Meşrutiyetin İlanı, 31 Mart Olayı) | |
12 | Osmanlı Devletinin Son Dönemindeki Savaşlar (Trablusgarp Savaşı, I. ve II. Balkan Savaşları) | |
13 | I. Dünya Savaşı Süreci (Osmanlı Devletinin Savaşa Girişi, Savaşın Cephelerdeki Gelişmeleri, Savaşın Sonlanması ve Mondros Ateşkes Anlaşmasının Osmanlı Devletine Etkileri) | |
14 | Osmanlı İmparatorluğunun Yıkılışının Sebepleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Koordinatör tarafından hazırlanacaktır. |
Ders Kaynakları | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi III. Cilt, I. ve II. Kısım (II.Selim'in Tahta Çıkışından 1699 Karlofça Anlaşmasına Kadar, XVI. Yüzyılın Ortalarından XVII. Yüzyılın Sonlarına Kadar), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1982. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi IV. Cİlt, I. Bölüm (Karlofça Anlaşmasından XVIII. Yüzyılın Sonuna Kadar), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1983. Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi V. Cilt (Nizam-ı Cedit ve Tanzimat Devirleri (1789-1856), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1983. Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi VI. ve VII. Cİltler (Islahat Fermanı 1856-1861 ve 1861-1876), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1983. Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi VIII. Cİlt (I.Meşrutiyet Devri 1876-1907), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1983. Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi XI. Cilt (II.Meşrutiyet ve I.Dünya Savaşı 1908-1918), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1996. Kemal Karpat, Osmanlı Modernleşmesi, İmge Kitabevi, Ankara, 2002. Kemal Karpat, Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi: Ayanlar Bürokrasi Demografi ve Modernleşme, Timaş Yay, İstanbul, 2019. Stanford Shaw, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye Tarihi, E Yayınları, 1994. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğunda Klasik Çağ, YKY Yayınları, İstanbul, 2003. Halil İnalcık, D. Quataert, Osmanlı imparatorluğu Ekonomik ve Sosyal Tarih C:2, Eren Yay, İstanbul, 2009. Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu, Arkadaş yay, İstanbul, 2015. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yay, İstanbul, 2017 Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İletişim Yay, İstanbul, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı imparatorluğunun değişim ve dönüşüm çabaları farkedilir. | |||||||||||||||
2 | 18. yüzyıl batılılaşmaya başlama dönemi öğrenilir. | |||||||||||||||
3 | 19. yüzyıl imparatorluğun en uzun yüzyılı fark edilir | |||||||||||||||
4 | Fransız İhtilali sonrası Osmanlı topraklarındaki değişim fark edilir. | |||||||||||||||
5 | Tanzimat- Meşrutiyet dönemlerindeki kurumsal değişim öğrenilir. | |||||||||||||||
6 | Osmanlı toplumsal yapısındaki değişim anlaşılır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |