Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası SBE 208 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türkiye’nin beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerinin genel olarak kavratılmasıdır.

Dersin İçeriği

Türkiye'nin beşerî coğrafyasının genel özellikleri; Türkiye’de nüfus artışı ve nüfus politikaları, Türkiye nüfusunun özellikleri; iç ve dış göçler; nüfus yoğunluğu ve dağılışı; Türkiye’de yerleşmenin tarihsel gelişimi; kırsal yerleşmeler; şehirlerin dağılışı ve şehirsel etki alanı, şehirlerin sorunları; Türkiye ekonomik coğrafyasının genel özellikleri; Türkiye'de tarım, hayvancılık, ormancılık, sanayi ve dağılışı;Türkiye'de ulaşım ve ticaret, Türkiye’de turizm.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Türkiye’deki beşeri ve ekonomik faaliyetlerin doğal ortamla ilişkisini genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye nüfusunun genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Türkiye’de yerleşmelerin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Türkiye’nin idari coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Türkiye'de tarımın genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Türkiye’de hayvancılığın genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Türkiye’de su canlıları avcılığı ve yetiştiriciliğinin genel özellikleri. Türkiye’de ormancılığın genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 ARA SINAV
8 Türkiye’de madenciliğin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Türkiye’de enerji kaynaklarının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Türkiye’de sanayinin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Türkiye'de ulaştırma ve haberleşmenin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Türkiye'de ulaştırma ve haberleşmenin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Türkiye'de ticaretin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
14 Türkiye'de turizmin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2017.

*Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2006.

*Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği.   META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2016.

*Hayır Kanat, M. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd, Şti., Ankara, 2016.

*Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003.  

*Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 2.bs.,  Aktif Yayınevi,  İstanbul, 2010.

*Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 1.bs.,  Aktif Yayınevi,  İstanbul, 2002. (E kitap)

*Şahin, C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.

*Yazıcı, H.ve Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği.  4.baskı,  Pegem Akademi, Ankara, 2014.  

*Atalay, İ.ve Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs.,  İnkılap Kitabevi,  İstanbul, 2007.

*Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975.

*Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası.  3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995.  

*Darkot, B. ve Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası.  İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981.

*Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık,  Ankara, 2003.  

*Umar, B., Türkiye’deki Tarihsel Adlar: Türkiye’nin Tarihsel Coğrafyası ve Tarihsel Adları Üzerine Alfabetik Düzende Bir İnceleme. 2.bs., İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 1993.

*Doğanay, H., Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Güncelleştirilmiş genişletilmiş 5. Baskı, PEGEM Akademi, Ankara, 2011.

*Doğaner, S., Türkiye Turizm Coğrafyası. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2001.

*Karabağ, S.ve Şahin, S., Türkiye Beşeri Ve Ekonomik Coğrafyası. Gözden Geçirilmiş, 2. basım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2009.

*Tümertekin, E., Türkiye’de Şehirleşme ve Şehirsel Fonksiyonlar = Urbanization and Urban Functions in Turkey. İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1840. Coğrafya Enstitüsü Yayınları ; 72,  İstanbul,  1973.

*Tunçdilek, N., Türkiye İskan Coğrafyası: Kır İskanı (Köy-Altı İskan Şekilleri). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları; 1283. Coğrafya Enstitüsü Yayınları No: 49, İstanbul, 1967.

*Doğanay, H., Türkiye Beşeri Coğrafyası.  MEB, Ankara, 1997.

*Yüksel, Y., Türkiye’de Demografik Geçiş Süreci ve Sosyal Politikalar.  DPT, Ankara, 2007.

*Şenol, F., Türkiye Coğrafyası: Yöresel Turizm Kaynaklarımız ve Dünya Harikaları.  Detay Yayıncılık, Ankara, 2008.

*Aktaş, G. (Editör), Türkiye Turizm Coğrafyası.  Detay Yayıncılık, Ankara, 2008.  

*Gürdal, M., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Muğla Üniversitesi Matbaası, Muğla, 2001.

*Doğanay, H., Türkiye Turizm Coğrafyası.  3. bs., Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2001.

*Köksal, A., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1994.

*Yaşar, O., Sanayi Coğrafyası Açısından Bir Araştırma: Türkiye'de Tarıma Dayalı Sanayiler. 1.bs., Çantay,  İstanbul, 2002.

*Karluk, R., Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye Ekonomisinde Yapısal Dönüşüm.  13.baskı,  Beta Yayınevi, İstanbul, 2014.

*Zengin, B., Turizm Coğrafyası : Türkiye Genel ve Bölgeler Turizm Coğrafyası. Genişletilmiş 2. basım,  Değişim Yayınları,  İstanbul, 2006.

*Sevgi, C., Sanayileşme Sürecinde Türkiye ve Sanayi Kuruluşlarının Alansal Dağılımı.  Beta,  İstanbul, 1994. 

*Özey, R., Jeopolitik ve Jeostratejik Açıdan Türkiye.  Marifet Yayınları, İstanbul, 1998.  

* Özçağlar, A., İdari Coğrafya. Ümit Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011.

*Güngördü, E., Eğitim Fakülteleri için Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Nobel Yayın Dapıtım, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türkiye’nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. 5 2
2 Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. 5 2
3 Türkiye’deki beşeri ve ekonomik faaliyetlerin doğal ortamla ilişkisini genel olarak bilir. 5 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 58
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,32
Dersin AKTS Kredisi 2