Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Eğitimi | FBE 405 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Türkiye'nin Biyolojik Zenginlikleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN, |
Dersin Yardımcıları | Belgin UZUN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çevre bilincinin oluşmasında insan faktörünün önemi ve sürdürülebilir çevre eğitiminin fen eğitimindeki rolünü kavrayabilmek.
|
Dersin İçeriği | Çevre ile ilgili temel kavramları ve ilkeler tanıtılır, ülkemizdeki öğretim programlarında çevre eğitimi analiz edilerek, nasıl bir çevre eğitiminin olması gerekliliği hakkında bilgi sahibi olunur. Sadece örgün değil aynı zamanda yaygın eğitimde çevre eğitimi nasıl olmalıdır? konusunda örnekler verilir. Sürdürülebilir çevre eğitimine uygun sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler yapılır (geri dönüşüm kutuları, plastik şişe gibi karton kutu atıklardan yeni eşyalar yapma, besin atıklarından kompost yapma, eski gazetelerden kağıt yapma, okul ve okul dışı ortamlarda çevre temizliği ve bunun gibi). Dünya ve Türkiye'deki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olunur ve bu sorunlara çözüm önerileri getirebilecekleri ödevler hazırlanır. Fen Bilgisi öğretim programındaki kazanımlara göre 5E ders planları hazırlanır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekosistem, Kommunite ve Populasyon Ekolojisi ile İlgili Kavram ve İlkeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Öğretim Programlarında Çevre Eğitimi Analizi (İlköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim) | Problem Çözme, | |
3 | Nitelikli Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır? | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
4 | Dünyadaki ve Türkiye'deki Temel Çevre Sorunları | Tartışma, Grupla Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Uygulamalı Çevre Etkinlikleri | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, | Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgiler ve çevre ile ilgili ön bilgilerini açığa çıkarma | |
2 | Ekosistem Ekolojisi ile İlgili Kavram ve İlkeler | |
3 | Kommunite Ekoloji ile İlgili Kavram ve İlkeler | |
4 | Populasyon Ekolojisi ile İlgili Kavram ve İlkeler | |
5 | Öğretim Programlarında Çevre Eğitimi Analizi (İlköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim) | |
6 | Nasıl Bir Çevre Eğitimi? Çevreye Duyarlı Vatandaş Eğitimi Nasıl Olmalıdır? (örgün ve yaygın eğitim örnekleri) | |
7 | Dünyadaki Temel Çevre Sorunları | |
8 | Ara sınav | |
9 | Türkiye'deki Temel Çevre Sorunları | |
10 | Uygulamalı Çevre Etkinlikleri: Hiçbir Şey Çöp Değildir (Atıkları azaltma, yeniden kullanma ve geri dönüşüm amaçlı sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler) | |
11 | Uygulamalı Çevre Etkinlikleri: Hiçbir Şey Çöp Değildir (atıkları azaltma, yeniden kullanma ve geri dönüşüm amaçlı sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler) | |
12 | Uygulamalı Çevre Etkinlikleri: Hiçbir Şey Çöp Değildir (Atıkları azaltma, yeniden kullanma ve geri dönüşüm amaçlı sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler) | |
13 | Yerel ve Ulusal Çevre Sorunlarına İlişkin Hazırlanan Ödevlerin ve 5E Modeline Uygun Hazırlanan Ders Planlarının Sunumu | |
14 | Yerel ve Ulusal Çevre Sorunlarına İlişkin Hazırlanan Ödevlerin ve 5E Modeline Uygun Hazırlanan Ders Planlarının Sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesine Ait Ders Notları ve Sunumları |
Ders Kaynakları | 1.Demirsoy A (1982). İnsan ve Çevre. Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayınları; Önder Matbaası |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | X | |||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekosistem, Kommunite ve Populasyon Ekolojisi ile İlgili Kavram ve İlkeler | 5 | 4 | 1 | 0 | 1 | 2 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 |
2 | Öğretim Programlarında Çevre Eğitimi Analizi (İlköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim) | 4 | 4 | 0 | 0 | 5 | 1 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 | 4 |
3 | Nitelikli Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır? | 1 | 1 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 5 |
4 | Dünyadaki ve Türkiye'deki Temel Çevre Sorunları | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
5 | Uygulamalı Çevre Etkinlikleri | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |