Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik III | FBE 201 | 3 | 2 + 2 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Emin MISIR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin ana amacı, termodinamik, optik ve dalgalar, nükleer fizik hakkında temel bir anlayış sağlamak |
Dersin İçeriği | Isı ve sıcaklık, termodinamik ve yasalar, genişleme: katı, sıvı ve gazlarda, Isı ve iletim kaynakları, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isı ve sıcaklık arasındaki ilişkiyi fark eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Dalgalar konusunda bilgi sahibi olur. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Termodinamik yasalarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | Genleşmenin sebeplerini analiz eder | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Enine ve boyuna dalgalar arasındaki farkı analiz eder. | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Ses dalgalarını ve ses şiddetinin değişimini analiz eder. | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Geometrik optik | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Isı ve sıcaklıkla ilgili denyeler yaparak farkı kavrar | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
9 | Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Özel görelilikle ilgili kavramları tartışır. | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders hakkında ve dersin işlenişi hakkında genel bilgilerin | |
2 | Sıcaklık nedir? Termometreler. Grupları oluşturulup ve teorik bilgi verilecek | [2] Syf. 385-38, [3] |
3 | Joule ısısı deneyi, Kalorimetre kabı | 2] Syf. 386-389, [3] |
4 | Isının maddeler üzerindeki etkisi. | 2] Syf. 390-399, [3] |
5 | Sıcaklık ve ısı arasındaki ilişki ve ısı kaynakları ve iletim yolları | [2] Syf. 403-406, [3] |
6 | Termodinamik nedir? Termodinamik yasaları | [1] Syf. 505-506, [3] |
7 | Genleşme. Enerji ile ısı arasındaki dönüşüm deneyi | [1] Syf. 506-526, [3] |
8 | ARASINAV | |
9 | Geometrik optik. Optik araçlar. Optik deneyi | 1 Syf. 560-587, [3] |
10 | Dalga hareketi. Ses dalgaları Optik deneyi | 2] Syf. 343-353, [3] |
11 | AC devreleri | [2] Syf. 368-379 |
12 | Görelilik | |
13 | Işık teorileri, | |
14 | Lazerler ve uygulamaları ve X-ışınlarının uygulamaları. Süperiletkenlik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1] Fizik 3 Editörler: Prof. Dr. orhan KARAMUSTAFAOĞLU ve Prof. Dr. Mustafa YILMAZLAR [2] Fizik 3 Problemlerinin ve Alternatif Soruların Çözümleri Editörler: Prof. Dr. Orhan KARAMUSTAFAOĞLU ve Prof.Dr. Mustafa YILMAZLAR [3]Fen ve Mühendislik için fizik; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri, [4] Genel Fizik-III Editörler: Doç. Dr. Yasin ÜNSAL- Doç. Dr. Şebnem KANDİL İNGEÇ, Pegem Akademi
[6] Beiser (1997). Modern Fiziğin Kavramları. İstanbul: Akademi yayın hizmetleri.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isı ve sıcaklık arasındaki ilişkiyi fark eder. | 5 | |||||||||||||||||
2 | Dalgalar konusunda bilgi sahibi olur. | 5 | |||||||||||||||||
3 | Termodinamik yasalarını tanımlar. | 5 | |||||||||||||||||
4 | Genleşmenin sebeplerini analiz eder | 5 | |||||||||||||||||
5 | Enine ve boyuna dalgalar arasındaki farkı analiz eder. | 4 | |||||||||||||||||
6 | Ses dalgalarını ve ses şiddetinin değişimini analiz eder. | 4 | |||||||||||||||||
7 | Geometrik optik | 4 | |||||||||||||||||
8 | Isı ve sıcaklıkla ilgili denyeler yaparak farkı kavrar | 5 | |||||||||||||||||
9 | Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. | 4 | |||||||||||||||||
10 | Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. | 4 | |||||||||||||||||
11 | Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. | 4 | |||||||||||||||||
12 | Özel görelilikle ilgili kavramları tartışır. | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 2 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 5 | 3 | 15 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |