Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgıları IME 403 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI
Dersi Verenler Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Büşra ÇAYLAN ERGENE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencileri matematiksel kavramlar ile ilgili kavram yanılgıları hakkında bilgilendirmek ve kavram yanılgıları için çözüm önerileri getirmek

Dersin İçeriği

Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı; kavram yanılgısı çeşitleri, matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar; ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri; konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı kavramlarını öğrenir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Kavram yanılgısı çeşitlerini öğrenir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Çeşitli matematiksel kavramları ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgıları öğrenir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama tekniklerini öğrenir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı kavramları ve birbirleri ile ilişkileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
2 Kavram yanılgılarının çeşitleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
3 Kavram yanılgılarının sebepleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
4 Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
5 Toplama ve çıkarma kavramları hakkındaki kavram yanılgıları ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
6 Kesirler konusundaki kavram yanılgıları ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
7 Sayılarda basamak değeri kavramında öğrencilerin yaşadığı zorluklar ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
8 Ölçme temel bileşenleri ile ilgili sık karşılaşılan kavram yanılgıları ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
9 Ara Sınav Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
10 Negatif sayılara ilişkin zorluklar ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
11 Simetri kavramının öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
12 Olasılık konusunun öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
13 Birinci dereceden tek bilinmeyenli denklemler ile ilgili kavram yanılgıları ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
14 Oran ve orantı konusunun kavramsal öğreniminde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Matematik Öğreniminde Kavram Yanılgıları ve Zorluklar (4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar için), Alattin Ural, Cinius Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı kavramlarını öğrenir. 5 5 5 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0
2 Kavram yanılgısı çeşitlerini öğrenir. 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Çeşitli matematiksel kavramları ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgıları öğrenir. 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama tekniklerini öğrenir. 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5 Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretir. 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3