Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocukta Hareket Gelişimi ve Eğitimi ECE 004 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde hareket gelişimi ve eğitimi için gerekli bilgi ve deneyimi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çocukta motor gelişimi ve özellikleri; hareket becerilerinin ve fiziksel yeteneklerin gelişimi; oyun ve hareket arasındaki ilişki; yaşlara göre hareket gelişimi, hareket gelişimine yönelik eğitim ortam-larının planlanması; okul öncesi eğitim programına uygun hareket etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul Öncesi Dönem Çocuklarının hareket gelişimlerinin nasıl bir süreç izlediğini ve hangi dönemde hangi hareket becerilerini sergileyebildiklerini açıklayabilir. - Okul öncesi dönem çocuklarının motor gelişimlerinin kuramsal olarak anlatır - Okul öncesi dönem çocuklarının motor gelişim özelliklerini açıklar ve örnekler - Okul öncesi dönem çocuklarının bulunduğu hareket gelişim dönemini tanımlar - Okul öncesi dönem çocuklarının bulunduğu hareket gelişim dönemine özgü sergilemesi gereken hareket becerilerini anlatır Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
2 Okul öncesi dönem çocuklarına uygun hareket etkinlikleri tasarlayabilir. - Hareket etkinliği planlamada uygun ortam özelliklerinin neler olduğunu listeler - Hareket etkinliği uygulanacak alanın uygunluğunu değerlendirir ve gerekli düzenlemeleri yapar - MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’na uygun şekilde hareket etkinliği planlar - Planladığı hareket etkinliğine uygun değerlendirme yöntemlerini kullanır Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Okul öncesi dönem çocuklarına uygun hareket eğitim programı tasarlayıp uygulayabilir. - Genel gelişim ilkelerinin hareket eğitim programına nasıl yansıması gerektiğini açıklar - Hareket eğitim programı tasarlamaya ilişkin ilkeleri tanımlar - Hareket eğitim programına ilişkin dönemlik eğitim takvimi tasarlar Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin anlatılması ve kitapların tanıtılması
2 Motor Gelişim ile ilgili temel kavramlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Anne karnında ve 0-2 yaş arasında motor gelişim Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 fiziksel büyüme ve okul öncesi yıllarda motor gelişim Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Algısal motor gelişim ve motor beceri müdahaleleri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Temel Hareket becerileri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 oyun ve hareket arasındaki ilişki Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Okul öncesi dönemde hareket eğitiminin amaçları ve çocuğun gelişimine katkıları, hareket gelişimine yönelik eğitim ortamlarının planlanması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Yıl içi sınav
10 Türkiye'de uygulanan hareket eğitimi programları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Dünyada uygulanan hareket eğitimi programları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Okul öncesi eğitim programına uygun hareket etkinlikleri planlamasında dikkat edilmesi gereken noktalar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Öğrencilerin okul öncesi eğitim programına uygun hareket etkinlikleri planlaması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Öğrencilerin tasarladıkları hareket etkinliklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çocuklarda Motor Gelişim (Prof. Dr. Dilara Sevimay Özer ve Prof. Dr. Kamil Özer);

Motor Gelişimi Anlamak (David, L. Gallahue, John C. Ozmun, J. D. Goodway);;

Çocuk ve Spor (Prof. Dr. Sedat Muratlı)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar.
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır.
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder.
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır.
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır.
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Okul Öncesi Dönem Çocuklarının hareket gelişimlerinin nasıl bir süreç izlediğini ve hangi dönemde hangi hareket becerilerini sergileyebildiklerini açıklayabilir. - Okul öncesi dönem çocuklarının motor gelişimlerinin kuramsal olarak anlatır - Okul öncesi dönem çocuklarının motor gelişim özelliklerini açıklar ve örnekler - Okul öncesi dönem çocuklarının bulunduğu hareket gelişim dönemini tanımlar - Okul öncesi dönem çocuklarının bulunduğu hareket gelişim dönemine özgü sergilemesi gereken hareket becerilerini anlatır
2 Okul öncesi dönem çocuklarına uygun hareket etkinlikleri tasarlayabilir. - Hareket etkinliği planlamada uygun ortam özelliklerinin neler olduğunu listeler - Hareket etkinliği uygulanacak alanın uygunluğunu değerlendirir ve gerekli düzenlemeleri yapar - MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’na uygun şekilde hareket etkinliği planlar - Planladığı hareket etkinliğine uygun değerlendirme yöntemlerini kullanır
3 Okul öncesi dönem çocuklarına uygun hareket eğitim programı tasarlayıp uygulayabilir. - Genel gelişim ilkelerinin hareket eğitim programına nasıl yansıması gerektiğini açıklar - Hareket eğitim programı tasarlamaya ilişkin ilkeleri tanımlar - Hareket eğitim programına ilişkin dönemlik eğitim takvimi tasarlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 5 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4