Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Beceri Öğretimi | SNE 011 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EBRU UZUNKOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elife Nur SAYDAM |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyal becerilerin gerek etkili iletişim açısından gerekse sosyal yaşam açısından gerekliliğini kavrayarak, ilkokul düzeyinde sosyal becerilerin nasıl kazandırılabileceği ve geliştirilebileceği ile ilgili uygulamalar yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi; öğrencilere sosyal becerisi kazandırma ve becerileri genelleme yöntem ve tekniklerin seçimi; hedef becerilerin seçimi; beceriyi analiz yapma, çocuğa model olma, çocuklara rol oynattırma ve beceriyi prova ettirme; çocuklara beceriyi tekrar ettirme; çocukların performanslarını değerlendirme; sosyal becerileri genelleştirme ve ilkokul ders programlarının incelenmesi; derslerdeki becerilerin belirlenmesi ve örnek etkinlik uygulamaları konuları işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Sosyal beceri kavramını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | 2. Sosyal becerileri sınıflandırır. | Problem Çözme, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | 3. Sosyal becerilerin bireysel ve sosyal yaşam açısından öneminin farkında olur. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 4. İlkokul dönemi çocuklarının gelişim özelliklerini göz önünde bulundurarak sosyal becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinlikler planlar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkokulda sosyal beceri öğretiminin tartışılması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
2 | Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi; | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
3 | Sosyal beceri kuramları ve sosyal beceri öğretiminin önemi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
4 | İlkokulda iletişim becerilerinin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
5 | İlkokulda iletişim becerilerinin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
6 | İlkokulda işbirliği becerilerinin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
7 | İlkokulda duygulara yönelik becerilerin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
8 | Ara Sınav | |
9 | İlkokulda duygulara yönelik becerilerin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
10 | İlkokulda empati becerilerin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
11 | İlkokulda sorun çözme becerilerinin geliştirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
12 | İlkokul ders programlarının sosyal beceriler açısından incelenmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
13 | Örnek etkinlik ve oyun uygulamaları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
14 | Örnek etkinlik ve oyun uygulamaları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | Akkök, F. (2006). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi öğretmen el kitabı, (4. Basım). İstanbul: Özgür yayınları. Bacanlı, H. (2012). Sosyal beceri eğitimi. Ankara: PegemAkademi Yayıncılık. Kabasakal, Z. Ve Çelik, N. (2010). Sosyal beceri eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerine etkisi, İlköğretim Online 9(1), 203-212. McGinnis,E. (2016). Erken çocukluk döneminde sosyal beceri öğretim programı sosyal beceri öğretimi öncesi rehberi. (Çev. A. Bayraktar, A. Ş. Öz, B. Baydık, C. Kançeşme, D. Tekin Ersan, E. Alabay, M. Melekoğlu, O. Çakıroğlu, S. S. Yıldırım Doğru, S. Rakap, Z. Doğan Altun) Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. (Orijinal Yayın Tarihi 2012).
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. Sosyal beceri kavramını tanır. | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | ||||||||||
2 | 2. Sosyal becerileri sınıflandırır. | 4 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 5 | ||||||||
3 | 3. Sosyal becerilerin bireysel ve sosyal yaşam açısından öneminin farkında olur. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
4 | 4. İlkokul dönemi çocuklarının gelişim özelliklerini göz önünde bulundurarak sosyal becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinlikler planlar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 8 | 3 | 24 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |