Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SNE 010 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. FATİH SELİM SELLÜM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlkokulda sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi amacı ile kullanılabilecek ölçme araçlarını hazırlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri açısından tanıyarak amaçlara uygun şekilde kullanılmasına ilişkin yeterli bilgi, tutum ve becerilere sahip olabilme.

Dersin İçeriği

Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme, ilkokul programının ölçme-geğerlendirme boyutu incelemesi.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Çoktan Seçmeli Testler,
2 2. Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. Grupla Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 3. Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,
4 4. Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Kaynak taraması yapılacak
2 Eğitim süreci ve ölçme değerlendirme ilişkisi Kaynak taraması yapılacak
3 Başarı değerlendirme yaklaşım ve modelleri Kaynak taraması yapılacak
4 Ölçme araçlarının temel özellikleri Kaynak taraması yapılacak
5 Geleneksel ölçme araçları: Yazılı-sözlü sınavlar, Seçmeli testler Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak
6 Geleneksel ölçme araçları: Duyuşsal ve Psikomotor Ölçme araçları Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak
7 Geleneksel ölçme araçlarının Sorunları ve Sınırlıkları Kaynak taraması yapılacak
8 Ara Sınav
9 Modern (Alternatif) ölçme ve değerlendirme anlayışı temel kavram ve prensipleri: Öğrenciyi çok yönlü tanıma ve performans Kaynak taraması yapılacak
10 Performans Değerlendirme: Rubrik, Öğrenci ürün dosyası Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak
11 Özdeğerlendirme-Akran Değerlendirmesi, Görüşme, Gözlem Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak
12 Ödev-Proje değerlendirme, Tanılayıcı ağaç, Yapılandırılmış grid, Kelime ilişkilendirme testi Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak
13 Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi: Ölçütler ve çok yönlü karar verme süreçleri, not verme Kaynak taraması yapılacak
14 İlkokul öğretim programında başarı değerlendirme uygulamaları Program incelemesi yapılacak
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Yeşil, R. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ders Notu, Sakarya Eğitim Fakültesi.

Atılgan, H., Kan, A. & Doğan, n. (2009).Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık.

Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Yayıncılık.

Erkuş, A. (2006). Sınıf öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme, kavramlar ve uygulamalar. Ankara: Ekinoks Yayınları.

McMillan, J. H. (2015). Sınıf içi değerlendirme, etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar. A. Arı (Çev. Ed.). Konya: Eğitim Yayınevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 1. Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. 3 4 3 4 3 4 1 4 3 4 3 4 3 4 4
2 2. Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. 4 4 3 4 3 3 2 4 4 3 4 4 4 4 3
3 3. Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. 5 4 4 5 4 4 2 3 4 4 3 4 4 4 4
4 4. Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. 4 4 4 3 4 4 2 4 4 4 4 4 3 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 5 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4