Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Öğretimi | SNE 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sınıf öğretmeni adaylarına fen konularının öğretimine ilişkin temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Fen ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar; fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, fen öğretiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, araştırma-sorgulamaya dayalı fen eğitimi ve diğer güncel fen eğitimi yaklaşımları, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlkokul fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim, teknoloji, fen ve fen eğitimine ilişkin temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özelliklerini açıklar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilimsel okuryazar kavramını ve bilimsel okuryazar bireyin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Fen öğretiminin amaçlarını ifade eder ve güncel fen öğretimi yaklaşımlarını açıklar ve fen öğretiminde uygular. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
5 | İlkokul fen programının özelliklerini ve öğrenme alanlarını sıralar. | Anlatım, Problem Çözme, | |
6 | Bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar tasarlar. | Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen Ve Fen Eğitimine İlişkin Temel Kavramlar | 1,2,3,5 |
2 | Fen, Teknoloji, Bilimsel Bilgi Ve Bilimsel Yöntemin Özellikleri | 5 |
3 | Fen, Teknoloji, Bilimsel Bilgi Ve Bilimsel Yöntemin Özellikleri | 5 |
4 | Fen Öğretiminin Amaçları | 1 |
5 | Fen Ve Teknoloji Okuryazarlığı | 1 |
6 | Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre İlişkileri | 1,6 |
7 | Fen Alanına Yönelik Tutumlar | 1,6 |
8 | Fen Öğretiminin Türkiye Ve Dünya’daki Tarihsel Gelişimi | 5 |
9 | Yapılandırmacı Yaklaşım Ve Fen Öğrenme | 1,2,3 |
10 | Bilişsel Gelişim Ve Fen Eğitimi | 5 |
11 | İlkokul Fen Programının Özellikleri Ve Diğer Derslerle İlişkisi | 1,4,7 |
12 | İlkokul Fen Programının Özellikleri Ve Diğer Derslerle İlişkisi | 1,4,7 |
13 | Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirme Ve Örnek Uygulamalar | 5 |
14 | Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirme Ve Örnek Uygulamalar | 5 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Çepni, S. . (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara. 2. Ayas ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara. 3. Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara. 4. Ayvacı, H.Ş.(2020). Fen Öğretim Programları. PegemA Yayıncılık, Ankara.. 5. Öztuna Kaplan, A. (2020). Fen Öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara. 6. Çepni, S. ve Çil, E. (2015). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve TEOG ile İlişkilendirme) İlkokul ve Ortaokul Öğretmen El Kitabı 6. Baskı. PegemA Yayıncılık, Ankara. 7. MEB (2018).Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim, teknoloji, fen ve fen eğitimine ilişkin temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özelliklerini açıklar | |||||||||||||||
3 | Bilimsel okuryazar kavramını ve bilimsel okuryazar bireyin özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
4 | Fen öğretiminin amaçlarını ifade eder ve güncel fen öğretimi yaklaşımlarını açıklar ve fen öğretiminde uygular. | |||||||||||||||
5 | İlkokul fen programının özelliklerini ve öğrenme alanlarını sıralar. | |||||||||||||||
6 | Bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar tasarlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 75 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |