Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi EBB 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Filiz Bacaksız

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme.

Dersin İçeriği

Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. Problem Çözme,
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. Problem Çözme, Mikro Öğretim,
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. Tartışma, Beyin Fırtınası,
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi
2 Yönetim bilimi kuramlar
3 Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri
4 Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri
5 İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri
6 Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi
7 Ara Sınav
8 Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri
9 Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları
10 OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış
11 Etkili okul ve okul geliştirme
12 Yerinden yönetim ve öğretim liderliği
13 Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları
14 Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar.
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular.
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir.
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar.
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır.
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir.
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3