Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seçmeli III: Cinsel Sağlık Eğitimi | RPD 334 | 6 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Çocuk İstismarı ve İhmali -Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları -Aile İçi İlişkiler ve İletişim -Toplumsal Cinsiyet Eşitliği -Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlıklarını ilgilendiren konularda doğru karar verme becerisi elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bedensel, duygusal ve toplumsal açıdan sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan cinsel bilgiler; yanlış bilgiler ve inanışlar; önlemler; farklı cinsel davranışlar; tutum ve değer oluşturma; karar verme; güvenli cinsel davranışları tanımlayabilme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
8 | Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
9 | Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
10 | Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsellik ve Kültür | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Cinsel Kimlik Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Karar Verme Süreci ve Güvenli Davranış | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Cinsel Tepkinin Anatomisi ve Fizyolojisi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | İstenmeyen Gebeliği Önleme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Erkek Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kadın Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Cinsel Travmalar ve Yardım Süreci | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Cinsel Değerlendirme ve Öykü Alma Görüşmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Çocuk ve Ergenlerde Cinsel Eğitim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Cinsel Yönelimler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Kadın Erkek İlişkisi ve Evlilik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Hertlein, K.M., Weeks, G.R. ve Gambescıa, N. (2014). Sistemik Seks Terapisi: Cinsel Terapi. (Çev. C. Keçe ve M. Ok). Ankara: Pusula Yayınevi. Leiblum, S.R. (2013). Cinsel Terapi İlkeleri ve Uygulamaları. (Çev. F. Bolat ve A. Hekimoğlu Gül). Ankara: Ck Yayınevi. LoPicallo, L. ve LoPicallo, J. (2012). Seks Terapi. (Çev. C. Kısa). Ankara: Ck Yayınevi. Singer Kaplan, H. (2014). Yeni Cinsel Terapi. (Çev. F. Bolat). Ankara: Ck Yayınevi. Ersanlı, K. ve Kumcağız, H. (Ed). (2016). Cinsel Sağlık Eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Keçe, C. (2014). Cinselliğin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara: Pusula Yayınevi. Gray, J. (2013). Venüs Ateşli Mars Buz Gibi. (Çev. F. Doruker). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Boteach, S. (2015). Evde Şehvet Bitti. (Çev. D. Yazgan). İstanbul: Koton Kitap Yayınevi. Keçe, C. (2016). Erkekçe. Ankara: Pusula Yayınevi. Keçe, C. ve Keçe, M. (2016). Kadınca. Ankara: Pusula Yayınevi.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | ||||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | ||||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | ||||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |