Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli III: Cinsel Sağlık Eğitimi RPD 334 6 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Yakın İlişkiler Psikolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlıklarını ilgilendiren konularda doğru karar verme becerisi elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığını geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Bedensel, duygusal ve toplumsal açıdan sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan cinsel bilgiler; yanlış bilgiler ve inanışlar; önlemler; farklı cinsel davranışlar; tutum ve değer oluşturma; karar verme; güvenli cinsel davranışları tanımlayabilme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
9 Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
10 Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cinsellik ve Kültür Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Cinsel Kimlik Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Karar Verme Süreci ve Güvenli Davranış Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Cinsel Tepkinin Anatomisi ve Fizyolojisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İstenmeyen Gebeliği Önleme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Erkek Cinsel İşlev Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kadın Cinsel İşlev Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Cinsel Travmalar ve Yardım Süreci Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Cinsel Değerlendirme ve Öykü Alma Görüşmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Çocuk ve Ergenlerde Cinsel Eğitim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Cinsel Yönelimler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Kadın Erkek İlişkisi ve Evlilik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Hertlein, K.M., Weeks, G.R. ve Gambescıa, N. (2014). Sistemik Seks Terapisi: Cinsel Terapi. (Çev. C. Keçe ve M. Ok). Ankara: Pusula Yayınevi.

Leiblum, S.R. (2013). Cinsel Terapi İlkeleri ve Uygulamaları. (Çev. F. Bolat ve A. Hekimoğlu Gül). Ankara: Ck Yayınevi.

LoPicallo, L. ve LoPicallo, J. (2012). Seks Terapi. (Çev. C. Kısa). Ankara: Ck Yayınevi.

Singer Kaplan, H. (2014). Yeni Cinsel Terapi. (Çev. F. Bolat). Ankara: Ck Yayınevi.

Ersanlı, K. ve Kumcağız, H. (Ed). (2016). Cinsel Sağlık Eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Keçe, C. (2014). Cinselliğin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara: Pusula Yayınevi.

Gray, J. (2013). Venüs Ateşli Mars Buz Gibi. (Çev. F. Doruker). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

Boteach, S. (2015). Evde Şehvet Bitti. (Çev. D. Yazgan). İstanbul: Koton Kitap Yayınevi.

Keçe, C. (2016). Erkekçe. Ankara: Pusula Yayınevi.

Keçe, C. ve Keçe, M. (2016). Kadınca. Ankara: Pusula Yayınevi.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar.
2 Cinsel eylem fizyolojisini açıklar.
3 Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir.
4 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar.
5 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır.
6 Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar.
7 Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır.
8 Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar.
9 Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar.
10 Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
Toplam 30
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4