| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Endüstride Rehberlik ve Psikolojik Danışma | RPD 032 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Örgütlerde psikolojik sorunlar ve şikâyetler hakkında bilgi kazanımı ve örgütlerde çatışma çözme yeterliklerini kazanmaktır. |
| Dersin İçeriği | Endüstri ve örgüt yapısı, yönetim ve örgüt psikolojisinin gelişmesi, potansiyelin belirlenmesi, örgütlerde gruplar ve grupsal farklılıklar, örgütlerde moral ve moral düzeyini yükseltici önlemler, değişim yönetimi konularını kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mülakat, test ve ölçüm araçları hazırlayıp uygun işe doğru kişilerin alımını gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Şirketin ve çalışanların gelişim ihtiyaçlarını belirleyip, buna uygun programlar tasarlar, uygular ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Çalışan performans ölçeği tasarımı, uygulama ve değerlendirmesini yapar ve gelişim araçlarını hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Şirket sistemini, yapısını, ilişkilerini, çeşitliliğini, liderlik becerilerini ve kurum kültürünü analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Kısa, orta ve uzun vadeli olarak kurum içi kültür ve liderlik yapılarını gerekli şekilde oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kurumlara psikolojik, kurumsal destek ve danışmanlıkta bulunur. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | Çalışma alanlarını kişilerin verimliliğini arttıracak biçimde düzenlenmesi sağlar, olabilecek risk ve tehlikeleri saptar ve ortadan kaldırılmasını sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Çalışanların beceri ve motivasyonlarına uygun iş oluşturur ve iş dağılımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Takım oluşturarak, kuruma özel olarak insan ilişkilerini, motivasyonunu ve verimini arttıracak teknikler tasarlayıp uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Endüstri Psikolojisine Giriş | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Endüstrideki Yenilikler ve Değişmeler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Personel İşe Alımı, Ölçme ve Değerlendirilmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Personel İşe Alımı, Ölçme ve Değerlendirilmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Kurum Kültürü ve Aidiyet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Performans Ölçümü ve Kariyer Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | İş Doyumu, Motivasyon ve Örgütsel Adalet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 9 | İş Stresi, Mobbing ve Örgütsel Zehirlenme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Personel Eğitimi ve Organizasyonu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Endüstride Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Endüstride Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | İş Yaşamında Etik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Özgüven. İ.E. (2003). Endüstri Psikolojisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık Silah, M. (2005). Endüstride Çalışma Psikolojisi. İstanbul: Seçkin Yayınları Izgar, H. (2008). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları. Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş. (Çev. B. Özkara). İstanbul: Nobel Akademik Yayınları. (Orjinal Yayın Tarihi, 2014). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | ||||||
| 2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | ||||||
| 3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | ||||||
| 4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | ||||||
| 5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | ||||||
| 6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | ||||||
| 7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | ||||||
| 8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | ||||||
| 9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | ||||||
| 10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | ||||||
| 11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | ||||||
| 12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | ||||||
| 13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | ||||||
| 14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | ||||||
| 15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | ||||||
| 16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | ||||||
| 17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | ||||||
| 18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | ||||||
| 19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | ||||||
| 20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | ||||||
| 21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | ||||||
| 22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | ||||||
| 23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | ||||||
| 24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | ||||||
| 25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | ||||||
| 26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | ||||||
| 28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | ||||||
| 29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | ||||||
| 30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | ||||||
| 31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | ||||||
| 32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | ||||||
| 33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
| 34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | ||||||
| 35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | ||||||
| 36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
| 37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
| 38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
| 39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
| 40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | ||||||
| 41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mülakat, test ve ölçüm araçları hazırlayıp uygun işe doğru kişilerin alımını gerçekleştirir. | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Şirketin ve çalışanların gelişim ihtiyaçlarını belirleyip, buna uygun programlar tasarlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Çalışan performans ölçeği tasarımı, uygulama ve değerlendirmesini yapar ve gelişim araçlarını hazırlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Şirket sistemini, yapısını, ilişkilerini, çeşitliliğini, liderlik becerilerini ve kurum kültürünü analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Kısa, orta ve uzun vadeli olarak kurum içi kültür ve liderlik yapılarını gerekli şekilde oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Kurumlara psikolojik, kurumsal destek ve danışmanlıkta bulunur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Çalışma alanlarını kişilerin verimliliğini arttıracak biçimde düzenlenmesi sağlar, olabilecek risk ve tehlikeleri saptar ve ortadan kaldırılmasını sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Çalışanların beceri ve motivasyonlarına uygun iş oluşturur ve iş dağılımı yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Takım oluşturarak, kuruma özel olarak insan ilişkilerini, motivasyonunu ve verimini arttıracak teknikler tasarlayıp uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 3. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 3 | 6 | 18 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 102 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||