Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma RPD 023 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Cinsel Sağlık Eğitimi

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları

-Aile Danışmanlığı ve Etik

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Yakın İlişkiler Psikolojisi

-Ana-Baba Eğitimi

-Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kuramsal bilgiler ışığında aile ve evlilik ilişkileri sorunlarının anlaşılması ve evlilik öncesinde bireylere sunulacak psikolojik danışma sürecinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Evlilik öncesi dönem ve romantik ilişkiler, eş seçimi ve eş seçimini etkileyen faktörler, eş seçim kuramları; evlilik öncesi bireysel psikolojik danışma, çift adayları ile psikolojik danışma, evlilik öncesi psiko-eğitim program örnekleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Eş seçim kuramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım,
8 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlan Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Aşk ve Aşk Kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Romantik İlişkiler ve Aşk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kalkan, M., Hamamcı, Z. (2012). Evlilik öncesi psikolojik Danışma. Ankara: Anı yayıncılık,

 

Fincanoğlu, N., Bulut, A. (2000) Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

 

Yetkin, N., İncesu, C. (2001). Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul: Roche Mühtahzarları Sanayi A.Ş.Yayını.

 

Çokar, M., Nalbant, H. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Tanıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar.
2 Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder.
3 Eş seçim kuramlarını açıklar.
4 Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar.
5 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar
6 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır.
7 Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar.
8 Aile kurumunun işlevlerini açıklar.
9 Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar.
10 Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4