Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rpd'de Program Geliştirme RPD 405 7 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖMER FARUK VURAL,
Dersin Yardımcıları

Res. Assit. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Rehberlikte program geliştirmede kavramlar, ilke ve sınıflamalar bilgisi.
Rehberlik programının temel kaynakları-insan, mali, politik, toplumsal- bilgisi.
Program hazırlama süreçleri bilgisi.
Amaca uygun bir PDR programı hazırlayabilme.

Dersin İçeriği

İlköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim düzeylerinde rehberlik programlarının yapısı, süreci, zaman planlaması ve kaynakların kullanılması, örnek etkinlik ve deneme programlarının oluşturulması, uygulanması (YÖK, 2007).

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Program geliştirme alanında yer alan önemli ilkeleri (hedef, amaç, kazanım ilişkisi, tasarım ve uygulama farkını, geliştirme, uygulama ve değerlendirme ilişkisini vb. kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Program ve öğretim ilişkisini sorgular. Tartışma, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
4 Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
5 Hazırladığı programı program geliştirme ölçütleri açısından değerlendirir. Proje, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Program Geliştirmede temel kavramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Program Geliştirme ilkeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Rehberlikte program geliştirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Rehberlikte program geliştirme süreçlerinde temel kaynaklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara Sınav
8 Program geliştirme yaklaşımları ve modeller Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Bir programın hazırlama süreçleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Amaca uygun bir özgün PDR program hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Amaca uygun bir özgün PDR program hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Program değerlendirme Ölçütleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Örnek bir program değerlendirme uygulaması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Programın uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA.
Erkan, S. (2006). Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarının Hazırlanması. Ankara: Nobel.
İşman, A, ve Eskicumalı, A. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Adapazarı: Değişim Yayınları.
Kulaksızoğlu, A. (edt.) (2004). Örnek Grup Rehberlik Programları. Ankara: Nobel.
YÖK. (2007). Eğitim fakültesi Öğetmen Yetiştrme Lisans Programları. Ankara: T. C. Yüksek Öğretim Kurulu.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür.
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar.
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir.
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür.
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir.
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir.
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar.
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer.
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir.
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir.
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir.
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder.
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini kavrar. 0 1 1 0 1 1 1
2 Program geliştirme alanında yer alan önemli ilkeleri (hedef, amaç, kazanım ilişkisi, tasarım ve uygulama farkını, geliştirme, uygulama ve değerlendirme ilişkisini vb. kavrar
3 Program ve öğretim ilişkisini sorgular.
4 Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
5 Hazırladığı programı program geliştirme ölçütleri açısından değerlendirir. 1 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 51
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,04
Dersin AKTS Kredisi 2