Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi SBE 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Vatandaşlık ve insan hakları eğitimini çok boyutlu olarak incelemektir.

Dersin İçeriği

Vatandaş, vatandaşlık, dijital vatandaşlık, küresel vatandaşlık, vatandaşlık eğitimi, çok kültürlü toplumlarda vatandaşlık eğitimi, vatandaşlık eğitiminde değerler, okul meclisleri, insan hakları ve eğitimi, çocuk hakları ve eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Vatandaş ve vatandaşlık kavramlarını açıklayabilme, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Günümüzde dijital vatandaşlığın hak ve sorumluluklarını bilip uygulayabilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Küresel vatandaşlığa eleştirel yaklaşabilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Vatandaşlık eğitiminin öneminin farkına varabilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çok kültürlü toplumlarda vatandaşlık eğitimine eleştirel bakabilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Vatandaşlık eğitiminde değerlerin önemini fark edebilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Okul meclislerinin demokratik kültürün oluşmasındaki önemini fark edebilme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 İnsan hakları ve çocuk haklarının önemini fark edebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vatandaşlık kavramının tarihsel gelişimi
2 Cumhuriyetten Günümüze Vatandaşlık Eğitimi
3 Türk Vatandaşlık Kanunu
4 Dijital vatandaşlık
5 Dijital vatandaşlık
6 Küresel vatandaşlık
7 Küresel vatandaşlık
8 Vatandaşlık eğitiminde değerler
9 Ara Sınav
10 Uygulama alanı olarak okul meclisleri
11 İnsan hakları ve eğitimi
12 İnsan hakları ve eğitimi
13 Çocuk hakları ve eğitimi
14 Çocuk hakları ve eğitimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Gündüz, M. Ve Gündüz, F. (2005). Yurttaşlık Bilinci. Anı Yayınları
2. Heater, D. (2007 ).Yurttaşlığın Kısa Tarihi, Ankara: İmge Kitabevi.
3. Üstel, F.(2011). Makbul Vatandaşın Peşinde, II. Meşrutiyetten Günümüze Vatandaşlık Eğitimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
4. Kılıç-Oğuz, A.(2007). Fedakar Eş, Fedakar Yurttaş/Yurttaşlık Bilgisi ve Yurttaş Eğitimi, 1970-1990.
5. Habermas, J. (2005 ).Öteki Olmak, Ötekiyle Yaşamak. İstanbul:YKY.
6. Kymlicka, W.(1998). Çok Kültürlü Yurttaşlık/ Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
7. Üstel, F.(1999). Yurttaşlık ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
8. Balibar, E., Borne, D., Bouneineau, J., Copeaux, E., Leca, J., Schnapper, D. (1998). Dersimiz: Yurttaşlık. İstanbul: Kesit Yayıncılık.

9. Çelik, H.(2019). Vatandaşlık Eğitimi Üzerine. İstanbul: Kriter Yayınları.
10. Konuyla İlgili Makaleler

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Vatandaş ve vatandaşlık kavramlarını açıklayabilme,
2 Günümüzde dijital vatandaşlığın hak ve sorumluluklarını bilip uygulayabilme,
3 Küresel vatandaşlığa eleştirel yaklaşabilme,
4 Vatandaşlık eğitiminin öneminin farkına varabilme,
5 Çok kültürlü toplumlarda vatandaşlık eğitimine eleştirel bakabilme,
6 Vatandaşlık eğitiminde değerlerin önemini fark edebilme,
7 Okul meclislerinin demokratik kültürün oluşmasındaki önemini fark edebilme,
8 İnsan hakları ve çocuk haklarının önemini fark edebilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6