Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Eğitiminin Tarihi,Sosyal ve Felsefi Temelleri | SBE 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF KESKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | AYŞEGÜL KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal Bilgiler dersinin hem dünyada, hem de Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sosyal ve felsefi boyutuyla birlikte değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Sosyal Bilgiler kavramının ortaya çıkışı, gelişimi; Türkiye’de Sosyal Bilgiler kavramı, tarihsel gelişimi, geçmişten günümüze uygulanan programlar, programların içerik ve özellikleri, Sosyal bilgiler ders programlarındaki değişimin sosyal ve felsefi boyutuyla analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Bilgiler kavramının/dersinin ortaya çıkışı | |
2 | Sosyal Bilgilerin dersinin ortaya çıkış nedenleri ve sosyal bilgilerin sosyal bilimlerle ilişkisi | |
3 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1923-1938 Atatürk Dönemi) | |
4 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1938-1950 Milli Şef Dönemi) | |
5 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1950-1960 Demokrat Parti Dönemi) | |
6 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1960-1980 Kaotik Dönem) | |
7 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1980-1990 Askeri Müdahale Dönemi) | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1990-2000 Değişim Dönemi) | |
10 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (2000’li yıllar Küreselleşme Dönemi) | |
11 | Uygulanan tüm programların karşılaştırmalı analizi | |
12 | Dönemlere göre sosyal değişimlerin programlara yansımasının analizi | |
13 | Dönelere göre felsefi anlayıştaki değişimin analizi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 2. Binbaşıoğlu, C. (1999). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145–170. 3. Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 4. Çağlar, A. (1999). “75. Yılında Cumhuriyet’in İlköğretim Birikimi”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 125–144. 5. Erden, M. (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi. 6. Ertürk, E. (2007). Ders Kitaplarında Toplum, Yurttaşlık, Vatanseverlik ve Ekonomi Anlayışının Dönüşümü: 1997 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Üzerine Bir İçerik Analiz. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Genel Sosyoloji ve Metodoloji Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 7. Güngördü, K.; N. Güngördü (1966). Yeni İlkokul Programı Uygulama Kılavuzu ve Program Geliştirme Tarihçesi. İstanbul: Acar Matbaası. 8. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1340). Maarif Vekâleti İlk Tedrisat Dairesi. İstanbul: Matbaa-i Amire. 9. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1926). Birinci Tab. İstanbul: Milli Matbaa. 10. İlk, Orta Tedrisat Mektepleri Müfredat Programı (1338). Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umur-ı Maarif Vekâleti. 11. İlkokul Programı (1936). T.C. Kültür Bakanlığı. İstanbul: Devlet Basımevi. 12. İlkokul Programı (1948). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 13. İlkokul Programı Taslağı (1962). MEB İlk Öğretim Genel Müdürlüğü Program Geliştirme Bürosu Yayınları No:1. Ankara: Ayyıldız Matbaası. 14. İlkokul Programı (1969). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İkinci Basılış. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 15. Keskin, Y. (2002). II. Meşrutiyet’ten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi ve Karşılaştırılması. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 16. Tebliğler Dergisi (1998). “İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı”. Sayı: 2487, 531-568. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. |
2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. |
3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. |
4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. |
5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. |
6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. |
7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |