Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Çokkültürlülük ve Eleştiriler | SBE 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF KESKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Ayşegül KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çokkültürlülük, entegrasyon ve çokkültürlülükten doğan kültürlerarası kavramı son dönemde özellikle yoğun göç alan ülkelerde üzerinde fazlaca durulan kavramlar haline gelmiştir. Özellikle çokkültürlülük halen tüm dünyada temel tartışma konularından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Kimi teorisyenler kaçınılmaz olarak karşı karşıya kalınan, birçok etnik kimliğin ayn ı toplum içinde yer almasının ancak çokkültürlü politikalar ile gerçekleşeceğini savunurken, çokkültürlü toplum modelini farklılıklar içinde birlik olarak idealize etmektedir. Bu idealize toplumsal hayatın tüm alanlarına hitap ederken en başta da eğitim kurumu çokkültürlü politikalara uygun olarak dönüştürülmeye çalışılmaktadır. Avrupa ve Amerika’da söz konusu edilen çokkültürlü eğitim politikaları bu durumun irdelenmesini de kaçınılmaz kılmaktadır. Eğitime yön veren öğretmenlerin özellikle de yaşam deneyimine bağlı olarak nitelikli ve güncel bir genel kültür ve alan bilgisine sahip olması olan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin bu dersin birikimine sahip olmaları son derece gereklilik taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Çokkültürlülük nedir? tarihçesi, çokkültürlülüğe giden süreçler, ulus devletten-mikro milliyetçiliğe Dünyada yükselen eğilim olarak çokkültürlülüğe ait temel kavramların analizi Çokkültürlülük teorisyenleri Çokkültürlülük ve eğitim Çokkültürlü eğitim modellerinin analizi Çokkültürlü eğitimde dil, entegrasyon vb.durumların uygulanması, eleştiriler Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler Kültürlerarası eğitim nedir? özellikler Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim karşılaştırılması Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim etkinlikleri, eleştiriler Çokkültürlülük eleştiriler, sonuç ve genel değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çokkültürlülüğü doğuran olguları analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çokkültürlülükle ilgili temel kavramları açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Çokkültürlülük ve eğitim ilişkisini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Eğitimdeki değişimlere bağlı olarak çokkültürlülük sürecini eleştirir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | Eğitim kurumundaki sosyolojik kavramların önemini değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Çokkültürlülüğün sonuçlarını tartışır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Çokkültürlü eğitim uygulamalarını değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çokkültürlülük nedir? tarihçesi, çokkültürlülüğe giden süreçler, ulus devletten-mikro milliyetçiliğe | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
2 | Dünyada yükselen eğilim olarak çokkültürlülüğe ait temel kavramların analizi | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
3 | Çokkültürlülük teorisyenleri | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
4 | Çokkültürlülük ve eğitim | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
5 | Çokkültürlü eğitimde dil, entegrasyon vb.durumların uygulanması, eleştiriler | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
6 | Çokkültürlülük eleştiriler, sonuç ve genel değerlendirme | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
7 | Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
8 | Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
9 | Ara sınav | |
10 | Kültürlerarası eğitim nedir? özellikler | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
11 | Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim karşılaştırılması | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
12 | Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim karşılaştırılması | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
13 | Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim etkinlikleri, eleştiriler | Konu ile ilgili kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır. |
14 | Çokkültürlülük eleştiriler, sonuç ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ALTINBAŞ, Deniz (2006), “Avrupa ve Çokkültürlülük, Fransa Örneği”, Stratejik Analiz Uluslararası İlişkiler Dergisi, Cilt:7, s:78, Ekim ALRED, Geof ve Mike Byram ve Mike Fleming (2006), Education for Intercultural Citizenship, Concept and Comparisons, Cromwell Press Ltd., Great Britain. ASAD, Talal (2006), “Çokkültürcülük ve Britanyalı Kimliği, Rüşdi Olayının Ardından” Tezkire Dergisi, çev: Ayetullah Tekin, Sayı: 43-44, Nisan-Eylül, s:13-45, Editör: Yasin Aktay, Öncü Basımevi, Ankara BALI, Ş. Ali (2001), Çokkültürlülük ve Sosyal Adalet, Öteki ile Barış İçinde Yaşamak, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya BAUMANN, Gerd (2006), Çokkültürlülük Bilmecesi, Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek, Dost yayınları, Ankara BANKS, James, A.M. Cherry Banks (1993), “ Multicultural Education: Characteristic and Goals”, Multicultural Education İssues and Perspectives, P: 3-29, Publisher: Allyn and Baco BİLGİN, Nuri (2006), “Kimlikler Kültüreldir”, Türk Yurdu, Cilt:26, Sayı:221, Evren Yayınları, Ankara BOSTOS, J, Ibarrola A. Armendariz, J. Sardinha, C. Westin, G. Will (2006), “Identity, Representation, Interethnic Relations and Discrimination”, The Dynamics of International Migration and Settlement in Europe, Ed: R. Penninx, M. Berger, K. Kraal, Amsterdam University Press, Amsterdamn, Massachusetts, USA BRUBAKER, Rogers (2009), Fransa ve Almanya’da Vatandaşlık ve Ulus Ruhu, Dost Yayınları, Ankara BULLİVANT, M. Brian (1993), “ Culture : Its Nature and Meaning for Educators” Multicultural Education İssues and Perspectives, P: 29-48, Publisher: Allyn and Bacon, Massachusetts, USA |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Çokkültürlülüğü doğuran olguları analiz eder. |
2 | Çokkültürlülükle ilgili temel kavramları açıklar. |
3 | Çokkültürlülük ve eğitim ilişkisini analiz eder. |
4 | Eğitimdeki değişimlere bağlı olarak çokkültürlülük sürecini eleştirir. |
5 | Eğitim kurumundaki sosyolojik kavramların önemini değerlendirir. |
6 | Çokkültürlülüğün sonuçlarını tartışır. |
7 | Çokkültürlü eğitim uygulamalarını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |