Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnkılap Tarihi Öğretimi | TRE 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET ŞİMŞEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile Türk inkılâp tarihi derslerinin ortaya çıkış gerekçesi açıklanır. 1934 yılından bugüne kadar geçirdiği evreler ele alınarak Türk inkılâp tarihi öğretiminde karşılaşılan sorunlar tespit edilir. Atatürkçülüğün dersin ismi ile birlikte ele alınmasının nedenleri, bu bağlamda Atatürkün mirasının öğretiminde karşılaşılan sorunlar, dersin öğretimiyle ilişkili sorunlarla birlikte ele alınır ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri tartışılır. |
Dersin İçeriği | Türk inkılâp tarihi dersinin önemi. Alana ilişkin temel kavramlar ve bunların tarihsel anlam farklılaşması. Türk inkılâp tarihi dersinin ortaya çıkış gerekçeleri. Türk inkılâp tarihi dersinin zaman içinde geçirdiği evrim. 1950-60 dönemi gelişmeleri. 1960-80 dönemi gelişmeleri. 1980 ve sonrası gelişmeler. Türk inkılâp tarihi dersinin içerik farklılaşmasındaki siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik etmenler. Atatürkçülüğün Türk inkılâp tarihi derslerine eklemlenişi. 1990 sonrası dünyada yaşanan gelişmeler ve bunun Türk inkılâp tarihi yazımı ve öğretimine etkileri. Sosyal bilimler alanlarında ortaya çıkan çağdaş yaklaşımların Türk inkılâp tarihine etkileri. Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 1. Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 2. Atatürkün mirasının yeni nesillere öğretilmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk inkılâp tarihi dersinin önemi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
2 | Alana ilişkin temel kavramlar ve bunların tarihsel anlam farklılaşması | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
3 | Türk inkılâp tarihi dersinin ortaya çıkış gerekçeleri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
4 | Türk inkılâp tarihi dersinin zaman içinde geçirdiği evrim | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
5 | 1950-60 dönemi gelişmeleri, 1960-80 dönemi gelişmeleri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
6 | 1980 ve sonrası gelişmeler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
7 | Arasınav | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
8 | Türk inkılâp tarihi dersinin içerik farklılaşmasındaki siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik etmenler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
9 | Atatürkçülüğün Türk inkılâp tarihi derslerine eklemlenişi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
10 | 1990 sonrası dünyada yaşanan gelişmeler ve bunun Türk inkılâp tarihi yazımı ve öğretimine etkileri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
11 | Sosyal bilimler alanlarında ortaya çıkan çağdaş yaklaşımların Türk inkılâp tarihine etkileri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
12 | Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 1 | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
13 | Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 2 | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
14 | Atatürkün mirasının yeni nesillere öğretilmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Büşra Ersanlı Behar (1996). İktidar ve TarihAfa Yayınları, İstanbul. 2. Mustafa Safran, (1998). İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım Sorunları. G.Ü.G.E.F. Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 3. 3. Ahmet Şimşek, (2002). İnkılâp Tarihi Derslerinin Gerekçeli Tarihçesi, KEFAD, Cilt 3, S.1, s.1-10. 4. Ahmet Şimşek, (2005). Atatürkün Mirasının Aktarılmasında Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Deneme, G.Ü. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, S.2, s. 469485. 5. Bülent Tanör, Zafer Toprak, Halil Berktay (1997). İnkılâp Tarihi Dersleri Nasıl Okutulmalı Sempozyumu, İstanbul: Sarmal Yayınları. 6. İlhan Tekeli (2000). Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitabevi, Ankara. 7. Keith Jenkins (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, (Çev. Bahadır Sina Şener), Dost Yayınları, Ankara. 8. Burke, Peter, (2002). Annales Tarih Okulu, (Çev. Mehmet Küçük), Doğu Batı Yay. Ankara. 9. Mustafa Safran (Ed.) (2010). Tarih Nasıl Öğretilir? Yeni İnsan yayınları, İstanbul. |
Ders Kaynakları | 10. Özbek, Nadir (1997). "Zeki Velidi Togan ve ´Türk Tarih Tezi, Toplumsal Tarih, 8, (45), 15-23. 11. Erdal Aslan (1994). Devrim Tarihi Ders Kitapları Tarih Öğretimi Ders Kitapları Sempozyumu, Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 12. Erdal Aslan (1998). Çağdaş Tarih Öğretiminin Yeri ve Sorunları, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir. 13. Ergün Aybars (1990). Durum Tesbiti, Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu, Fırat Ünv. Yayınları. Elazığ. 14. Ergün Aybars (1994). Türk Devrim Tarihi Dersleri Üniversitelerde Nasıl Verilmelidir Tarih Öğretimi Ders Kitapları Sempozyumu, Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 15. Kemal Koçak (1991). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Tarih Öğretimi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Master Tezi, Ankara. 16. Mustafa Safran (1999). Eğitimbilimi Açısından Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi, Hacettepe Ünv. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi Sempozyumu, Ankara. 17. H. İbrahim Sağlam (1997). İlköğretim Okullarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretiminin Değerlendirilmesi, Marmara Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |