Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Felsefesi TRE 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihsel olgu ve bilgilerin yorumlanması
Dersin İçeriği Tarihsel bilginin imkanı, geçerliliği, günümüzde tarihin yeri konularının ortaya konulması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihsel bilginin diğer bilme türleri açısından felsefece yerini tayin edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Spekülatif tarih felsefelerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Öğrencideki zaman algısını geniş bir düzleme taşır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Tarih biliminin analitik düzeyde yöntemlerini tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Türkiye tarihinin genel dünya tarihi içinde yerini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bulunduğu zamanın tarihsel kurgularını bilir ve yorumlayabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihsel olgu nedir? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa
2 Tarih felsefesi nedir? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
3 Hipotez Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
4 Tarih ve bilim Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
5 Tarihte doğruluk ve olgu Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
6 Tarih nesnel olabilir mi? Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
7 Spekülatif tarih felsefesi: Kant ve Herder Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
8 Spekülatif tarih felsefesi: Hegel Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
9 ARASINAV
10 Collingwood ve tarihe ilişkin görüşleri Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
11 Tarih ve metodları Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
12 Tarihî kaynakların kritiği Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
13 Tarihsel bilginin kritiği Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
14 Tarihsel bilginin kritiği Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu 1. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Sorunu. Kutadgu Bilig. Sayfa, 106-121.
2. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Düşüncesi 1. Tarih
3. Aysevener, Kubilay ve E. Müge Barutca (2003). Tarih Felsefesi. Cem Yayınevi, İstanbul.
Ders Kaynakları 4. Collingwood, R.G. (1996). Tarih Tasarımı. (Çev: Kurtuluş Dinçer), Gündoğan Yayınları, Ankara.
5. E. Carr, Tarih Nedir?, İletişim Yayınları.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Tarihsel bilginin diğer bilme türleri açısından felsefece yerini tayin edebilir.
2 Spekülatif tarih felsefelerini tanır.
3 Öğrencideki zaman algısını geniş bir düzleme taşır.
4 Tarih biliminin analitik düzeyde yöntemlerini tartışır.
5 Türkiye tarihinin genel dünya tarihi içinde yerini sorgular.
6 Bulunduğu zamanın tarihsel kurgularını bilir ve yorumlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6