Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tanzimat’Tan Günümüze Dilde Sadeleşme Tartışmaları TEG 604 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Tuğba DEMİRTAŞ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yenileşme dönemi Türk edebiyatı döneminde yapılan dil – Türkçe tartışmalarını inceleyip Türkiye Türkçesini hazırlayan gelişmeleri kavratarak sağlam bir dil bilinci oluşturmak.
Dersin İçeriği Günümüz dil anlayışını ve Türkiye Türkçesini oluşturan Tanzimat, Servet-i Fünûn, Fecr-i Âti, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemlerinde yapılan dil-Türkçe tartışmaları işlenecek. Bu tartışmalara katılan isimler ve onların savundukları görüşler, öneriler, varılan sonuçlar değerlendirilecek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türkiye Türkçesinin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriği ve kaynakların tanıtımı
2 Şinasi ve Namık Kemâl’in dil anlayışları
3 Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazatı Şamildir” Makalesi.
4 Redd-i Miras” ve “Bahâr-ı Daniş” yazıları
5 Ziya Paşa, “Şiir ve İnşa” makalesi “Harabat” ve diğer yazılar.
6 Recaizade M.Ekrem, Ta’lim-i Edebiyat
7 Servet-i Fünûn Kuşağı Tevfik Fikret ve diğerleri
8 Yeni Lisan Hareketi
9 Yeni Lisan Hareketi ve Genç Kalemler
10 Tasfiyecilik ve Görüşleri
11 Eski Edebiyata İtirazlar Anlaşılmalık ve Kelimecilik
12 Terkipler – Söz Sanatları
13 Harf İnkılâbı ve Sonraki Gelişmeler
14 Dönemin Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Erdoğan ERBAY, Eskiler ve Yeniler, Akademik Araştırmalar, Erzurum 1997
Mehmet ÖZDEMİR, II.Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Divan Edebiyatı Tatışmaları, Timaş yay., İst.2008
Mehmet KAHRAMAN, Divan Edebiyatı Tartışmaları 1930-1940, Beyan yay., İst.
Mehmet ÖZDEMİR, Reddedilen Miras, Timaş yay., İst.2011
Abdullah UÇMAN, Türk Dilinin Sadeleşmesi ve Hece Vezni Üzerine Bir Münakaşa, Kitabevi, İst.1997
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir
2 Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar
3 Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder,
4 Türkiye Türkçesinin önemini kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6