Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tanzimat’Tan Günümüze Dilde Sadeleşme Tartışmaları | TEG 604 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğba DEMİRTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yenileşme dönemi Türk edebiyatı döneminde yapılan dil – Türkçe tartışmalarını inceleyip Türkiye Türkçesini hazırlayan gelişmeleri kavratarak sağlam bir dil bilinci oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Günümüz dil anlayışını ve Türkiye Türkçesini oluşturan Tanzimat, Servet-i Fünûn, Fecr-i Âti, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemlerinde yapılan dil-Türkçe tartışmaları işlenecek. Bu tartışmalara katılan isimler ve onların savundukları görüşler, öneriler, varılan sonuçlar değerlendirilecek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkiye Türkçesinin önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği ve kaynakların tanıtımı | |
2 | Şinasi ve Namık Kemâl’in dil anlayışları | |
3 | Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazatı Şamildir” Makalesi. | |
4 | Redd-i Miras” ve “Bahâr-ı Daniş” yazıları | |
5 | Ziya Paşa, “Şiir ve İnşa” makalesi “Harabat” ve diğer yazılar. | |
6 | Recaizade M.Ekrem, Ta’lim-i Edebiyat | |
7 | Servet-i Fünûn Kuşağı Tevfik Fikret ve diğerleri | |
8 | Yeni Lisan Hareketi | |
9 | Yeni Lisan Hareketi ve Genç Kalemler | |
10 | Tasfiyecilik ve Görüşleri | |
11 | Eski Edebiyata İtirazlar Anlaşılmalık ve Kelimecilik | |
12 | Terkipler – Söz Sanatları | |
13 | Harf İnkılâbı ve Sonraki Gelişmeler | |
14 | Dönemin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erdoğan ERBAY, Eskiler ve Yeniler, Akademik Araştırmalar, Erzurum 1997 Mehmet ÖZDEMİR, II.Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Divan Edebiyatı Tatışmaları, Timaş yay., İst.2008 Mehmet KAHRAMAN, Divan Edebiyatı Tartışmaları 1930-1940, Beyan yay., İst. Mehmet ÖZDEMİR, Reddedilen Miras, Timaş yay., İst.2011 Abdullah UÇMAN, Türk Dilinin Sadeleşmesi ve Hece Vezni Üzerine Bir Münakaşa, Kitabevi, İst.1997 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir |
2 | Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar |
3 | Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder, |
4 | Türkiye Türkçesinin önemini kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |