Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil Biliminde Yeni Yaklaşımlar | TEG 505 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, dil biliminin 20.yüzyılın başından itibaren geçirdiği tarihsel gelişimin sonrasında bugün özellikle dil ve edebiyat eğitimine ne tür katkılar yaptığı noktasında yüksek lisans öğrencilerini bilgilendirmek amacını taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Dil biliminin tanımı, kapsamı, dilin genel özellikleri, dil bilim yaklaşımları, söz dizimi, ses bilgisi, ses bilimi, biçim bilimi, anlam bilimi gibi dil biliminin alt kollarının tarihsel süreçteki gelişimi, dil öğretimi ve dil bilim ilişkisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişik akademik yaklaşımlardan hareketle dile farklı açılardan bakar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dil ve eğitim arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dilin kaynağı | |
2 | Dilin tanımı | |
3 | Dilin özellikleri | |
4 | Dilin işlevleri | |
5 | Yazının gelişimi | |
6 | Hayvan ve insan dili | |
7 | Dilin sesleri | |
8 | Ses bilimi ve ses bilgisi | |
9 | Ara sınav | |
10 | Biçim bilimi, Kelimeler ve kelime türetme yolları | |
11 | Dil bilgisi | |
12 | Söz dizimi | |
13 | Anlam bilimi, pragmatik ve gösterge bilimi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ALTUN, Mustafa, http://www.dilbilimi.net |
Ders Kaynakları | AKSAN, Doğan (1990), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, Ankara, TDK,4. Baskı, 162 s., 164 s, 246 s. BAŞKAN, Özcan (1988), Bildirişim (İnsan-Dili ve Ötesi), İstanbul, Altın Kitaplar, 491 s, (2003), Multilingual Yayınları. CHOMSKY, Noam (2001), Dil ve Zihin, (Çeviren : Ahmet KOCAMAN), Ayraç Yayınları, Ankara. CHOMSKY, Noam (2002), Dil ve Sorumluluk, Ekin Yayınları. İMER, Kâmile-KOCAMAN, Ahmet-ÖZSOY, Sumru (2011), Dilbilim Sözlüğü, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 351 s. KAYAN, Korhan (2005), Hindistan'da Diller, İmge Kitabevi. KERİMOĞLU, Caner (2014), Genel Dilbilime Giriş, Pegem Yayınevi. KIRAN, Zeynel (1996), Dilbilim Akımları, Ankara, Onur Yayınları, 278s. LYONS, John (1983), Kuramsal Dilbilime Giriş, (Çeviren: Ahmet KOCAMAN), TDK, Ankara, 449 s. RİFAT, Mehmet (1998), XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları (1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 223 s. RİFAT, Mehmet (1998), XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları (2. Temel Metinler), (Çeviriler: Mehmet ve Sema RIFAT), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 341 s. VARDAR, Berke (1998), Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul, Multilingual, 190 s. VARDAR, Berke (2003), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yayınları, 300 s. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Değişik akademik yaklaşımlardan hareketle dile farklı açılardan bakar. |
2 | Dil ve eğitim arasındaki ilişkiyi kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |