Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları | ILF 623 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere bilimin ve felsefenin ne olduğu kavratılmaya çalışılıp, bilimin, felsefe aracılığıyla kendini anlama çabası ve doğası verilmeye çalışılacaktır. Bu anlama çabası içinde, farklı dönemlerde bilime, bilimin sürecine ve ürünlerine yüklenen farklı anlamların farklı bakış açılarının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.Aynı zamanda epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarında bilimin doğası ve felsefesi üzerine yapılan tartışmalarla bilim ve eğitim üzerine sentezlerin yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bilim nedir? Felsefe nedir? Bilim felsefesi, temel kavramlar ve konular. Bilimsel betimlemeler. Bilim ve değerler. Bilim ve din. Bilim ve toplum. Bilim felsefesi üzerine incelemeler. Klasik bilim felsefesi. Çağdaş bilim felsefesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Bilimin doğasını sorgular. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. | Gezi / Gözlem, Gözlem, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
2 | Bilim felsefesinin tanımı ve konusu | İlgili kaynaklardan araştırma |
3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
4 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
5 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
6 | Bilimin doğası üzerine tartışmalar | İlgili kaynaklardan araştırma |
7 | Fen eğitiminde bilimin doğası ve felsefesinin yeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
8 | ARA SINAV | İlgili kaynaklardan araştırma |
9 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
10 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
11 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
12 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
13 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
14 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yıldırım, C., (2000). Bilim Felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi. Hançerlioğlu, O. (1993). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | ||||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. | ||||||
2 | Bilimin doğasını sorgular. | ||||||
3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. | ||||||
4 | Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. | ||||||
5 | Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. | ||||||
6 | Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |