Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Proje Hazırlama ILF 534 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, değerlendirilmesi ve sunulması tüm bilim dallarında olduğu gibi fen eğitimi alanında da akademik faaliyetler içerisinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Bu gerekçe ile bu derste fen eğitimi alanında lisansüstü eğitim faaliyetlerinde bulunmayı planlayan öğrencilere fen eğitimi projeleri ile ilgili bilgi verilmesi ve proje hazırlamalarına rehberlik edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Projenin tanımlanması, özellikleri, bir projede bulunması gereken önemli bölümler, projenin planlanması, uygulanması (gerçekleştirilmesi), proje ile elde edilen verilerin analizi ve değerlendirilmesi ve projenin sunumu aşamaları, çeşitli kuruluşların destekledikleri projeler, fen eğitimi ile ilgili proje örneklerinin incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gözlem yapabilir. Anlatım, Tartışma,
2 Bir araştırma projesinin özelliklerini bilir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Hazırlayacağı projeyle ilgili literatür taraması yapar. Gözlem, Tartışma,
4 Hazırlayacağı projenin yöntemine karar verir. Soru-Cevap, Tartışma,
5 Projesini uygular ve veriler elde eder. Gözlem,
6 Elde ettiği verileri değerlendirir ve yorumlar. Gözlem,
7 Projesini raporlaştırır. Gözlem,
8 Projesini sunar. Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Proje nedir? Bilimsel bir araştırma projesinin özellikleri, bir projenin temel bölümleri [1], [4]
3 Fen eğitimi ile ilgili proje örnekleri [7]
4 TÜBİTAK, DPT ve diğer kuruluşların projeleri [4]
5 Erasmus, Leonardo Da Vinci, Grundvig programları gibi Avrupa Birliği’nin desteklediği projeler [2], [6]
6 Gözlem yapma ve proje fikrinin ortaya çıkması [5]
7 Proje hazırlanması düşünülen konu ile ilgili ilk çalışmaların yapılması, konu ile ilgili bilgi toplanması [3], [5]
8 Proje konusu ile ilgili varsayımda bulunulması [1], [3], [7]
9 Proje için uygun yöntemin belirlenmesi [1], [4]
10 Proje konusu ile ilgili verilerin toplanması ve bu süreçte yaşananlar [1], [5]
11 Elde edilen verilerin analizi ve değerlendirilmesi, gerekli hesaplamaların yapılması ve sonucun ortaya konması [3], [5], [7], [8]
12 Projenin yazım süreci ve raporlaştırılması, bu süreçte dikkat edilmesi gereken hususlar [8], [9]
13 Projenin sunulması [9]
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara. 2009.
2. Kaya, Salih. Avrupa Birliği Fonları için Proje Nasıl Hazırlanır?. Hacısalihoğlu Yayıncılık. 2008.
3. Gormley, Richard Neuhaus. Science Projects: How To Collect, Analyze, and Present Your Data. Waynesburg Publishing. 2006.
4. Örsdemir, Vural; Kabukçuoğlu, M.Serdar. Proje Hazırlama Rehberi. Türkiye Girişimcilik Destekleme Merkezi. Ankara. 2005.
5. Özdamar, Kazım. Modern bilimsel araştırma yöntemleri: araştırma planlama, toplum ve örnek seçimi, güç analizi, proje hazırlama, veri toplama, veri analizi, bilimsel rapor yazımı. Kaan Kitabevi. Eskişehir. 2003.
6. Bilen, Gülhan. Avrupa Birliği´nde proje süreç yönetimi ve hazırlama ilkeleri. Türkiye Kalkınma Bankası Yayınları. Ankara. 2002.
7. Moorman, Thomas. How to Make Your Science Project Scientific. Wiley. 2002.
8. Griffith, Jerry. Proposal Planning & Writing. Greenwood Publishing Group. USA. 1998.
9. Giray, Adil. Proje Hazırlama ve Değerlendirme Yöntemleri. Gazi Büro Kitabevi. Ankara. 1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. X
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Gözlem yapabilir. 2 4 5 5 5 5
2 Bir araştırma projesinin özelliklerini bilir. 2 5 4 4 5 5
3 Hazırlayacağı projeyle ilgili literatür taraması yapar. 5 2 5 5 4 5
4 Hazırlayacağı projenin yöntemine karar verir. 4 4 5 4 4 4
5 Projesini uygular ve veriler elde eder. 4 4 4 4 4 5
6 Elde ettiği verileri değerlendirir ve yorumlar. 4 5 5 4 4 4
7 Projesini raporlaştırır. 4 5 5 5 5 4
8 Projesini sunar. 5 4 5 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 25
2. Ödev 15
3. Ödev 15
4. Ödev 15
5. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 5 6 30
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6