Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geleneksel Giysiler- I | HKE 333 | 5 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof. KADRİYE DİDEM ATİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk geleneksel ve çağdaş giyim-kuşamdaki tarihsel bilgi ve dönemsel değişimler anlatılarak, öğrencinin seçtiği dönemlere ve yörelere yönelik tasarlayacağı kumaş ve giysi uygulamalarında doğru kararlar verebilmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Öğrencilere Türk geleneksel giyiminde ve kuşamındaki tarihsel gelişim ve değişim bilgileri verilecektir. Saray ile halk kıyafetleri arasındaki farklılıklar ayrıntılı olarak incelenerek mukayese edebilme yeteneğini kazanacaktır. Cumhuriyet Dönemindeki giyim-kuşam anlayışındaki değişimler anlatılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı giysilerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Anadolu giyim kuşamını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Etnografik verileri doğru değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Yöresel giysi tasarımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
5 | 5. Yöresel kumaş tasarımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Selçuklu Dönemi geleneksel halk giyimine genel bakış | |
2 | Selçuklu Dönemi geleneksel halk giyimine genel bakış | |
3 | Geleneksel halk giyimine genel bakış / Marmara Bölgesi Giyimi (İstanbul-Bursa-Balıkesir-Edirne-Çanakkale-İzmit-Kırklareli-Tekirdağ-Bilecik) | |
4 | Geleneksel halk giyimine genel bakış / Ege Bölgesi Giyimi ( İzmir-Manisa-Afyon-Kütahya-Uşak-Aydın-Denizle-Muğla) | |
5 | Geleneksel halk giyimine genel bakış / Karadeniz Bölgesi Giyimi (Amasya-Artvin-Bolu-Çankırı-Çorum-Giresun-Gümüşhane-Kastamonu-Ordu-Rize-Samsun-Sinop-Tokat-Trabzon-Zonguldak) | |
6 | Geleneksel halk giyimine genel bakış / Orta Anadolu Bölgesi Giyimi (Ankara- Eskişehir-Kayseri-Kırşehir-Konya-Nevşehir-Niğde-Sivas-Yozgat) | |
7 | Geleneksel halk giyimine genel bakış Akdeniz Bölgesi Giyimi (Adana-Antalya-Burdur-Gaziantep-Hatay-Isparta-İçel-Mersin) | |
8 | vize | |
9 | Geleneksel halk giyimine genel bakış / Doğu ve güney doğu Anadolu Böl. Giyimi (Ağrı-Bingöl-Bitlis-Elazığ-Erzincan-Erzurum-Hakkari-Kars-Malatya-Muş-Siirt-Tunceli-Van) | |
10 | Geleneksel halk giyiminde azınlık gruplarda giyim kuşam | |
11 | Geleneksel halk giyiminde tamamlayıcı unsurlar | |
12 | Halk giyimi ve müzecilik | |
13 | PP sunum ve Genel değerlendirme | |
14 | PP sunum ve Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Konuya yönelik yazılı ve görsel tüm kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı giysilerini tanır. | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Anadolu giyim kuşamını tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Etnografik verileri doğru değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Yöresel giysi tasarımı yapar. | ||||||||||||
5 | 5. Yöresel kumaş tasarımı yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 5 | 1 | 5 |
Ödev | 5 | 1 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 5 | 1 | 5 |
Ödev | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |