Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geleneksel Giysiler- I HKE 333 5 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. KADRİYE DİDEM ATİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk geleneksel ve çağdaş giyim-kuşamdaki tarihsel bilgi ve dönemsel değişimler anlatılarak, öğrencinin seçtiği dönemlere ve yörelere yönelik tasarlayacağı kumaş ve giysi
uygulamalarında doğru kararlar verebilmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Öğrencilere Türk geleneksel giyiminde ve kuşamındaki tarihsel gelişim ve değişim bilgileri verilecektir. Saray ile halk kıyafetleri arasındaki farklılıklar ayrıntılı olarak incelenerek mukayese edebilme yeteneğini kazanacaktır. Cumhuriyet Dönemindeki giyim-kuşam anlayışındaki değişimler anlatılacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı giysilerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
2 Anadolu giyim kuşamını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Etnografik verileri doğru değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
4 Yöresel giysi tasarımı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
5 5. Yöresel kumaş tasarımı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Selçuklu Dönemi geleneksel halk giyimine genel bakış
2 Selçuklu Dönemi geleneksel halk giyimine genel bakış
3 Geleneksel halk giyimine genel bakış / Marmara Bölgesi Giyimi (İstanbul-Bursa-Balıkesir-Edirne-Çanakkale-İzmit-Kırklareli-Tekirdağ-Bilecik)
4 Geleneksel halk giyimine genel bakış / Ege Bölgesi Giyimi ( İzmir-Manisa-Afyon-Kütahya-Uşak-Aydın-Denizle-Muğla)
5 Geleneksel halk giyimine genel bakış / Karadeniz Bölgesi Giyimi (Amasya-Artvin-Bolu-Çankırı-Çorum-Giresun-Gümüşhane-Kastamonu-Ordu-Rize-Samsun-Sinop-Tokat-Trabzon-Zonguldak)
6 Geleneksel halk giyimine genel bakış / Orta Anadolu Bölgesi Giyimi (Ankara- Eskişehir-Kayseri-Kırşehir-Konya-Nevşehir-Niğde-Sivas-Yozgat)
7 Geleneksel halk giyimine genel bakış Akdeniz Bölgesi Giyimi (Adana-Antalya-Burdur-Gaziantep-Hatay-Isparta-İçel-Mersin)
8 vize
9 Geleneksel halk giyimine genel bakış / Doğu ve güney doğu Anadolu Böl. Giyimi (Ağrı-Bingöl-Bitlis-Elazığ-Erzincan-Erzurum-Hakkari-Kars-Malatya-Muş-Siirt-Tunceli-Van)
10 Geleneksel halk giyiminde azınlık gruplarda giyim kuşam
11 Geleneksel halk giyiminde tamamlayıcı unsurlar
12 Halk giyimi ve müzecilik
13 PP sunum ve Genel değerlendirme
14 PP sunum ve Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Konuya yönelik yazılı ve görsel tüm kaynaklar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Osmanlı giysilerini tanır. 0 5 5 5 5 5 5
2 Anadolu giyim kuşamını tanır. 5 5 5 5 5 5
3 Etnografik verileri doğru değerlendirir. 5 5 5 5 5 5
4 Yöresel giysi tasarımı yapar.
5 5. Yöresel kumaş tasarımı yapar. 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
1. Performans Görevi (Atölye) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Kısa Sınav 5 1 5
Ödev 5 1 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Kısa Sınav 5 1 5
Ödev 5 1 5
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,2
Dersin AKTS Kredisi 5