| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye´De Sınırlı İktidar Arayışları ve İnsan Hakları | SBK 504 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. gör. İlknur Rabia Türkölmez |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türkiye´de iktidarın sınırlandırılması arayışları ile insan haklarının gelişimi arasındaki ilişkiyi göstermek |
| Dersin İçeriği | Anayasacılık, Türkiye´de ve dünyada insan hakları ile iktidarın sınırlandırılması arasındaki ilişki |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Siyasal iktidarın sınırlandırılmasının önemini tespit eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sınırlı iktidar düşüncesi ile insan hakları arasındaki ilişkiyi ortaya koyar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarını analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarının temel özelliklerini tespit eder.. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 9 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 10 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 11 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. | Soru-Cevap, | |
| 12 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Egemenlik-Özgürlük karşıtlığı ve anayasacılık kavramı | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 2 | Antik dönemde anayasacılık hareketleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 3 | Orta Çağ’da ve modern dönemde anayasacılık hareketleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 4 | Anayasacılığın araçları | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 5 | Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılık hareketleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 6 | Cumhuriyet döneminde anayasacılık hareketleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 7 | 1982 Anayasası’nda temel hak ve özgürlükler | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 8 | Türkiye’de insan haklarının korunması ve çeşitli mekanizmalar | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 9 | Türkiye’de anayasa yargısının ortaya çıkışı ve işleyişi | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 10 | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 12 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-I | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımlarıAşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 13 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-II | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| 14 | Genel değerlendirme | Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Gülener, Serdar. Türkiye'de anayasa yargısının demokratik meşruluğu. On İki Levha Yayıncılık, 2017. 2-Tanör, Bülent. Osmanlı-Türk anayasal gelişmeleri:(1789-1980). Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık Ticaret ve Sanayi AŞ, 1998. |
| Ders Kaynakları | -Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003. |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | Türkiye'nin modernleşme zihniyeti ve pozitivizm - Etyen Mahçupyan.pdf | 0 MB | |
| 0 | Merkeziyetçi zihniyetin oluşumu - Etyen Mahçupyan.pdf | 0 MB | |
| 10 | 01_sevtap_yokus.pdf | 0 MB | |
| 8 | 8. Hafta_1982 ANAYASASINDA DEMOKRASİ ANLAYIŞININ EVRİMİ.docx | 0 MB | |
| 9 | 9. Hafta_1982 ANAYASASINDA ASKER ve SİVİL İLİŞKİLERİNİN EVRİMİ.docx | 0 MB |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Siyasal iktidarın sınırlandırılmasının önemini tespit eder |
| 2 | Sınırlı iktidar düşüncesi ile insan hakları arasındaki ilişkiyi ortaya koyar. |
| 3 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarını analiz eder. |
| 4 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarının temel özelliklerini tespit eder.. |
| 5 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. |
| 6 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. |
| 7 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. |
| 8 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. |
| 9 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. |
| 10 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. |
| 11 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. |
| 12 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 50 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|