Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Sanatlar Öğretimi SNE 433 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim Sellüm

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, öğrencilerin sanatsal gelişim düzeyini saptayabilme ve görsel sanatlar öğretiminde yaratıcılığın önemini kavrama.

Dersin İçeriği

Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, grafiksel gelişim basamaklarına göre öğrencilerin gelişim düzeyini saptama, çocuk resmini okuma, programa uygun resim, grafik tasarımı, tekstil tasarımı, mimari tasarım ve geleneksel tasarımları uygulama, resim çizme ve çizim yoluyla görsel, işitsel ve dokunsal algıda farklılaşma, sanat alanıyla öğrenme ve yaratıcılığın gelişimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel Sanatlar Eğitiminde kavramları ve kavram yanılgılarını tanımlar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Görsel Sanatlar ve eğitim arasındaki ilişkiyi tartışır. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Farklı düzeylerdeki öğrenci çalışmalarını dönem özelliklerini dikkate alarak değerlendirir. Eğitsel Oyun, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Görsel Sanatlar Eğitiminde yaratıcılığın önemini sorgular. Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanat eğitimi ve görsel sanatlar eğitimi
2 Görsel sanatlar dersi öğretim programının incelenmesi
3 Çocuklarda resmin gelişim aşamaları
4 Çocuk resimlerinin değerlendirilmesi
5 Çocuk resimlerinin değerlendirilmesi
6 Sanat eleştiri basamaklarını kullanarak eser analizi yapma [6] sayfa 112-120
7 Müze eğitimi-müze rehberi hazırlama ve sunma [6] sayfa 123-133
8 Müze eğitimi-müze rehberi hazırlama ve sunma [6] sayfa 137-150
9 Arasınav
10 Çok Alanlı Görsel Sanatlar Eğitimi [6] sayfa 163-176
11 Görsel Sanatlar Eğitiminde Standartlar [6] sayfa 179-204
12 Yirminci Yüzyılda Görsel Sanatlar Eğitimi [6] sayfa 207-215
13 Değerlendirme [2] sayfa 277-279
14 Yıl Sonu Sergisi Hazırlama [2] sayfa 281-286
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.

Demirel, Ö. (Ed.). (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.

Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim: Görmek Öğrenmek Yaratmak, Ankara: Pegema Yayıncılık.

Kıroğlu, K. (2008). Yeni İlköğretim Programları (1-5. Sınıflar)

Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi (Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri), Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.

San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınları.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Görsel Sanatlar Eğitiminde kavramları ve kavram yanılgılarını tanımlar.
2 Görsel Sanatlar ve eğitim arasındaki ilişkiyi tartışır.
3 Farklı düzeylerdeki öğrenci çalışmalarını dönem özelliklerini dikkate alarak değerlendirir.
4 Görsel Sanatlar Eğitiminde yaratıcılığın önemini sorgular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Performans Görevi (Atölye) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5