Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Eğitim ve Okuma-Yazmaya Hazırlık | OOE 309 | 5 | 2 + 4 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğretmen adayların, çocukların ilkokula geçişte okula hazır olma ve okula uyum becerilerine yönelik ön hazırlıkların ve etkinliklerin nasıl olması gerektiği konusunda kuramsal bilgi ve uygulama becerisi ile ilgili yeterli donanıma sahip olması. |
Dersin İçeriği | Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler, ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazır bulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, ilkokul programlarının özellikleri ve okul öncesi eğitim programı ile karşılaştırılması, okul öncesindeki okuma-yazmaya hazırlık becerileri ile ilgili etkinlikler hazırlama, okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluklarını değerlendirme yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluğun tanımını, önemini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çocukları İlköğretime hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Çocukların ilköğretime hazırbulunuşluklarını değerlendirme yöntemlerini yorumlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Okul öncesi eğitim ve İlköğretim programının kuramsal temellerini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İlköğretim programı ile okul öncesi eğitim programını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Okul öncesinde, ailede dil ve okuryazarlık konusunu kavrar ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Çocukları ilköğretime hazırlama amaçlı yapılacak etkinliklere örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
8 | İlköğretime hazırlama amaçlı etkinlikler hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri hazırlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler | |
2 | İlkokul programının temel hedefi | |
3 | Okul öncesi eğitim programının temel hedefleri | |
4 | İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. | |
5 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | |
6 | İlkokula hazırlıkta ailenin sorumlulukları | |
7 | İlkokula hazırlık destek programı kapsamında öğretmenlere öneriler | |
8 | İlkokula hazırlık destek programı hazırlanırken dikkat edilmesi gerekli hususlar | |
9 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması | |
10 | Hazırlanan programın sınıfta sunumları ve tartışılması . | |
11 | Hazırlanan programın sınıfta sunumları ve tartışılması . | |
12 | Hazırlanan programın sınıfta sunumları ve tartışılması . | |
13 | Hazırlanan programın sınıfta sunumları ve tartışılması . | |
14 | Hazırlanan programın sınıfta sunumları ve tartışılması . |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay. Polat, Ö.(ed). (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık. Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. | ||||||
2 | Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. | ||||||
3 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. | ||||||
5 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. | ||||||
6 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. | ||||||
7 | Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | ||||||
8 | OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
10 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluğun tanımını, önemini söyler. | ||||||||||||||
2 | Çocukları İlköğretime hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. | ||||||||||||||
3 | Çocukların ilköğretime hazırbulunuşluklarını değerlendirme yöntemlerini yorumlar ve uygular. | ||||||||||||||
4 | Okul öncesi eğitim ve İlköğretim programının kuramsal temellerini söyler. | ||||||||||||||
5 | İlköğretim programı ile okul öncesi eğitim programını karşılaştırır. | ||||||||||||||
6 | Okul öncesinde, ailede dil ve okuryazarlık konusunu kavrar ve açıklar. | ||||||||||||||
7 | Çocukları ilköğretime hazırlama amaçlı yapılacak etkinliklere örnekler verir. | ||||||||||||||
8 | İlköğretime hazırlama amaçlı etkinlikler hazırlar. | ||||||||||||||
9 | Okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri hazırlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |