Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A Seç: Eğitim Felsefesi OOE 423 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet KUMRU

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrenci bu derste felsefenin temel kavramlarını öğrenecek,eğitimin felsefi temellerini öğrenerek güncel sorunlara eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla farklı felsefe ve düşüncelerin farkında olarak, ülke ve dünya sorunları karşısında çok boyutlu düşünebilecek ve çözüm önerileri getirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bilginin kaynağı ve bilimsel yöntem, felsefe ve eğitim felsefesi ilişkisi, eğitim felsefesinin klasik sorunları, türk eğitim sisteminde değer sorunu, eğitimde sistem analizi ve türk eğitim sistemi,eğitim felsefesinin güncel sorunları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefenin temel kavramlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Eğitim felsefesinin amacını söyler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular. Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Ülke ve dünya sorunlarını açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
7 Türk eğitim sisteminin felsefi problemlerini tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme,
8 Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımıyla öneriler getirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilginin kaynağı.
2 Felsefenin alanları.
3 Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık
4 Eğitim felsefesinin temel özellikleri
5 İdealizm, Realizm
6 Eğitim Akımları, Daimicilik, Esasicilik
7 Eğitim Akımları, Pragmatizm, İlerlemecilik
8 Eğitim Akımları, Yeniden Kurmacılık, Natüralizm
9 Politeknik eğitim
10 Varoluşçuluk
11 Postmodernizm
12 Olabilirlik ve dizgeli eğitim
13 Türk eğitim sisteminin dayandığı felefeler.
14 Düşünürler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sönmez, Veysel (2008). Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Tozlu, Necmettin (2003). İnsandan Devlete Eğitim, Yeni Türkiye Yayınları.
Aydın, Ayhan (2007). Düşünce Tarihi ve İnsan Doğası, İstanbul, Gendaş.
Bilhan, Saffet (2001) Eğitim Felsefesine Giriş,Siyasal Kitapevi Ankara
Gökberk, Macit (1995) Felsefe Tarihi, Ankara, Bilgi Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Felsefenin temel kavramlarını açıklar
2 Eğitim felsefesinin amacını söyler.
3 Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır.
4 Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular.
5 Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar.
6 Ülke ve dünya sorunlarını açıklar
7 Türk eğitim sisteminin felsefi problemlerini tartışır.
8 Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımıyla öneriler getirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 3 3
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5