Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocukta Oyun Gelişimi ve Materyal Geliştirme | OOE 205 | 3 | 2 + 4 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet KUMRU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çocuk gelişiminde oyunun önemini ve temel ilkelerini kavrayabilme. Çocuğun gelişiminde oyunun ve oyuncağın yeri ve önemini kavrayabilme ve değişik malzemelerden eğitsel oyuncak yapımı konusunda bilgi ve beceri kazanabilmedir. |
Dersin İçeriği | Oyun kavramı, oyuncak kavramı, Oyunun temel ilkeleri ve özellikleri, oyuncağın temel özellikleri, Eğitsel oyuncağın temel özellikleri, Eğitsel oyuncak geliştirmenin temel ilkeleri. Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik çeşitli eğitici materyalleri (kukla, dolgu oyuncaklar, yap-boz vb.) tasarlama, geliştirme ve değerlendirme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Oyun ve oyuncak kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Oyun kavramının kuramsal temellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Oyun ve oyuncağın tarihçesini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Okul öncesi eğitimde kullanılan eğitici araçları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Erken Çocukluk eğitiminde kullanılabilecek eğitici oyuncakların ve materyallerin önemini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Çocuğun gelişim özelliklerine göre oyun ve oyuncak özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Çocuğun gelişim özelliklerine göre hangi oyun ve oyuncakların seçileceğini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Erken çocukluk eğitimine uygun eğitici oyuncakları tasarlar. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
9 | Erken çocukluk eğitimine uygun eğitici oyuncakları geliştirir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
10 | Kullanılan eğitsel materyalin erken çocukluk eğitimine uygunluğunu denetler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
11 | Geliştirilen eğitsel materyallerle ulaşılabilecek hedefler ve eğitim durumlarını değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
12 | Artık malzemeden oyuncak ve eğitsel materyaller geliştirir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
13 | Geliştirilen artık malzemeden oyuncak ve eğitsel materyalin çocuğun sağlık ve güvenliğine uygunluğunu denetler. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oyunun tanımı ve temel ilkeleri. | Video ve slayt gösterimi. |
2 | Oyunun eğitimsel değeri. | Video ve slayt gösterimi. |
3 | Oyunun kuramsal temelleri. | Video ve slayt gösterimi. |
4 | Oyuncağın tanımı ve eğitimsel değeri. | Video ve slayt gösterimi. |
5 | Oyunun ve oyuncağın tarihsel gelişimi. | Video ve slayt gösterimi. |
6 | 0-3 yaş arasında oyun ve oyuncakların özellikleri. | Video ve slayt gösterimi. |
7 | 3-6 yaş arasında oyun ve oyuncakların özellikleri. | Video ve slayt gösterimi. |
8 | Eğitici oyunlar ve oyuncakların özellikleri. | Video ve slayt gösterimi. |
9 | Oyuncak Yapımı ve Tasarımında kullanılan araç ve malzemelerin özellikleri. | Video ve slayt gösterimi. |
10 | Eğitsel materyal ve oyuncak tasarımı ve geliştirme. | Video ve slayt gösterimi. |
11 | Oyuncak geliştirme. | Video ve slayt gösterimi. |
12 | Eğitsel materyal geliştirme. | Video ve slayt gösterimi. |
13 | Artık malzemeden oyuncak ve eğitsel materyal geliştirme. | Video ve slayt gösterimi. |
14 | Erken çocukluk eğitimi açısından geliştirilen oyuncak ve eğitsel materyalin değerlendirilmesi. | Video ve slayt gösterimi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Yalçınkaya, T. (2004). Okul Öncesi Eğitimde Eğitici Oyun ve Oyuncak Yapımı, İstanbul: Esin Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. | X | |||||
2 | Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. | X | |||||
3 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. | X | |||||
5 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. | X | |||||
7 | Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | X | |||||
8 | OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
9 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
10 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oyun ve oyuncak kavramlarını tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Oyun kavramının kuramsal temellerini açıklar. | ||||||||||||||
3 | Oyun ve oyuncağın tarihçesini anlatır. | ||||||||||||||
4 | Okul öncesi eğitimde kullanılan eğitici araçları tanımlar. | ||||||||||||||
5 | Erken Çocukluk eğitiminde kullanılabilecek eğitici oyuncakların ve materyallerin önemini anlatır. | ||||||||||||||
6 | Çocuğun gelişim özelliklerine göre oyun ve oyuncak özelliklerini açıklar. | ||||||||||||||
7 | Çocuğun gelişim özelliklerine göre hangi oyun ve oyuncakların seçileceğini analiz eder. | ||||||||||||||
8 | Erken çocukluk eğitimine uygun eğitici oyuncakları tasarlar. | ||||||||||||||
9 | Erken çocukluk eğitimine uygun eğitici oyuncakları geliştirir. | ||||||||||||||
10 | Kullanılan eğitsel materyalin erken çocukluk eğitimine uygunluğunu denetler. | ||||||||||||||
11 | Geliştirilen eğitsel materyallerle ulaşılabilecek hedefler ve eğitim durumlarını değerlendirir. | ||||||||||||||
12 | Artık malzemeden oyuncak ve eğitsel materyaller geliştirir. | ||||||||||||||
13 | Geliştirilen artık malzemeden oyuncak ve eğitsel materyalin çocuğun sağlık ve güvenliğine uygunluğunu denetler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 195 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |