Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat Bilgi ve Kuramları I | TRE 105 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Edebiyat kuramlarını öğrencilere öğretmek |
Dersin İçeriği | Edebiyata ait kavramlar, bunların birbirleriyle ilişkileri, nazım ve nesir türlerini belirleyen öğelerin yöntem açısından karşılaştırılması, edebiyata konu olan olaylar ve sonuçları, edebi düşünce hareketleri; sistematik edebiyat teknikleri ve edebiyat kuramları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okuduğu bir metni eleştirel okur. Edebiyatın ve sanatın işlevini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Yazarın hangi Edebiyat Kuramına bağlı olarak yazdığını açıklayabilir. Bir metni farklı kuramlara göre eleştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir. Bir metnin edebîlik ölçülerini anlayabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Edebi kuramların ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Temel kuramları ve Yeni eleştiri yöntemlerini ana özellikleri ile anlatabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyat nedir? Konusu, metodu, tarihi, sosyolojisi. | ss. 273-298. |
2 | Edebiyat kuramlarına giriş | |
3 | Yansıtma Kuramı I | ss. 17-38 |
4 | Yansıtma Kuramı II | ss. 39-76 |
5 | Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri | ss. 77-86 |
6 | Anlatımcılık I | ss. 101-114 |
7 | Anlatımcılık II | ss. 115-130 |
8 | Sanatçıya Dönük Eleştiri: Psikoloji ve Kişilik, Psikanaliz | ss. 131-148 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Yeni Eleştiri, Rus Biçimciliği | ss. 159-184 |
11 | Yapısalcılık ve Ötesi | ss. 185-206 |
12 | Esere Dönük Eleştiri | ss. 207-228 |
13 | Okur Merkezli Kuramlar | ss. 229-262 |
14 | Okura Dönük Eleştiri | ss. 263-272. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | MORAN, Berna (2005), Edebiyat Kuram ve Eleştiri, İstanbul: İletişim. |
Ders Kaynakları | BİLGEGİL, Kaya (1987), Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbuL, Enderun Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | X | |||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | X | |||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | X | |||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Okuduğu bir metni eleştirel okur. Edebiyatın ve sanatın işlevini kavrar. | 5 | 3 | ||||||||||||||
2 | Yazarın hangi Edebiyat Kuramına bağlı olarak yazdığını açıklayabilir. Bir metni farklı kuramlara göre eleştirebilir. | 5 | 3 | ||||||||||||||
3 | Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir. | 5 | 3 | ||||||||||||||
4 | Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir. Bir metnin edebîlik ölçülerini anlayabilir. | 5 | 3 | ||||||||||||||
5 | Edebi kuramların ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir. | 5 | 4 | ||||||||||||||
6 | Temel kuramları ve Yeni eleştiri yöntemlerini ana özellikleri ile anlatabilir. | 5 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |