Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
M.B Seç.I:Medya Okur Yazarlığı Ders Prog.İnc. SBE 439 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı lköğretim medya okur yazarlığı programını tanır. Ayrıca sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ilköğretimde bu dersleri de vermesi nedeniyle öğretmen adaylarının; Medyayı farklı açılardan okuyarak yaşadığı çevreye duyarlı, ülkesinin problemlerini bilen; medyada gördüklerini aklın süzgecinden geçirecek bilinç kazanan; .Televizyon, video, sinema, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşarak bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği elde eden; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı kazandıran bireyler yetiştirmelerini sağlamak amacıyla uygun öğretmenlik becerilerini kazandırmak .
Dersin İçeriği ilköğretim medya okur yazarlığı programı, iletişime Giriş,Kitle İletişim araçları, Televizyon,Medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri,Ülkemizde televizyon yayıncılığı,İnternette bilgiye erişim, haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme,Aile ve televizyon,Çocuk ve televizyon
Televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı,Dergi ve türlerini tanıma
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim medya okur yazarlığı programını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Medyanın etkisini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Medyanın eğitimdeki yerini ayırt eder. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Medya okur yazarlığını öğrenir. Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yaşadığı çavreye karşı duyarlılık kazanır. Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Medyayı farklı açılardan analiz eder. Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Medya ve toplum ilişkisini analiz eder. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi
2 İlköğretim medya okuryazarlığı programı İlköğretim medya okuryazarlığı programı incelenecek.
3 İlköğretim medya okuryazarlığı programı İlköğretim medya okuryazarlığı programı incelenecek.
4 İletişime Giriş ve Kitle İletişim araçları [4] İlgili kısımlar okunacaktır.
5 Medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri [2] İlgili kısımlar okunacaktır.
6 Televizyon ve Ülkemizde televizyon yayıncılığı [1] İlgili kısımlar okunacaktır.
7 Dergi ve türlerini tanıma [4] İlgili kısımlar okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Aile ve televizyon [1] İlgili kısımlar okunacaktır.
10 Çocuk ve televizyon [1] İlgili kısımlar okunacaktır.
11 Televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı [1] ve [4] İlgili kısımlar okunacaktır.
12 Televizyon reklâmları [1] İlgili kısımlar okunacaktır
13 İnternette bilgiye erişim, haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme [1] ve [4] İlgili kısımlar okunacaktır.
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]AKSOY, A. ve BATMAZ, V., 1995, Türkiye’de Televizyon ve Aile, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, Ankara.
[2]ALGAN, E. ve AUSTİN, A., 2005, “Dünyada Medya Okuryazarlığı Alanının Gelişimi:
Teorik ve Pratik Yaklaşımlar”, I. Uluslar arası Medya Okuryazarlığı Konferansı, 23-25 Mayıs, İstanbul.
[3]Cumhuriyetin 80. Yılında Türkiye’de Radyo ve Televizyon Yayıncılığı, 2004, RTÜK Yayınları, Ankara.
[4]MCQUAİL, Denis, 1983, “Kitle İletişim Araçlarının Etkisi”, Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar, (der.) Alemdar K. ve Kaya R., Savaş Yayınları, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İlköğretim medya okur yazarlığı programını tanır.
2 Medyanın etkisini değerlendirir.
3 Medyanın eğitimdeki yerini ayırt eder.
4 Medya okur yazarlığını öğrenir.
5 Yaşadığı çavreye karşı duyarlılık kazanır.
6 Medyayı farklı açılardan analiz eder.
7 Medya ve toplum ilişkisini analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5