Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | SBE 107 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiyede sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin ortaya çıkışına sebep olan çeşitli etmenleri ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Temel sosyolojik kavramların bilimsel içeriklerine göre düşünme mekanizmalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Türkiyedeki sosyolojik çalışmaların boyutlarını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Sosyal yapı ve değişme kavramlarını sosyolojik perspektif ile açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Sosyal değişmenin mekanizmasını ve onu hazırlayan faktörleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İçinde yaşadığı toplumun yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Sosyal bilimler içinde sosyolojinin metodolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin doğuşunu hazırlayan temel sebepler | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
2 | Sosyolojinin doğuşundan önce Avrupadaki genel sosyal yapı. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
3 | Sosyolojinin doğuşuna ait temel düşünceler | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
4 | Sosyolojinin alt dalları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
5 | Sosyolojinin temel kavramları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
6 | Sosyolojik bir olgunun analizinin yapılması | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
7 | Sosyolojide temel yaklaşımlar | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kurumlar sosyolojisi ve öğeleri | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
10 | Türkiyedeki sosyoloji çalışmaları ve Türk sosyologları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
11 | Sosyolojide sosyal yapı-sosyal değişme | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
12 | Sosyal değişme,gelişme ve kültür | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
13 | Sosyoloji eğitim İlişkileri | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | [1]Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin ortaya çıkışına sebep olan çeşitli etmenleri ayırt eder. | |||||||||||
2 | Temel sosyolojik kavramların bilimsel içeriklerine göre düşünme mekanizmalarını değerlendirir. | |||||||||||
3 | Türkiyedeki sosyolojik çalışmaların boyutlarını fark eder. | |||||||||||
4 | Sosyal yapı ve değişme kavramlarını sosyolojik perspektif ile açıklar. | |||||||||||
5 | Sosyal değişmenin mekanizmasını ve onu hazırlayan faktörleri sıralar. | |||||||||||
6 | İçinde yaşadığı toplumun yapısını analiz eder. | |||||||||||
7 | Sosyal bilimler içinde sosyolojinin metodolojisini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |