Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Teknolojisi II SRM 210 4 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Seramik endüstrisinde kullanılan donanımların tanınması ve kaplama olarak kullanılan sır ile oluşan yeni bünyenin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çamur hazırlama makineleri ve seramik şekillendirme yöntemleri. Seramiğin pişirilmesi. Seramik sırlarının hazırlanması ve uygulama yöntemleri. Angop ile ilgili genel bilgilerin verilmesi. Seramik’te kullanılan sırlama yöntemlerinin incelenmesi. Seramik pişiriminde kullanılan fırınların incelenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan makinaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Seramik çamurlarının şekillendirme yöntemleri ile ilgili deneyler yapıp, sonuçları rapor eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Pişirim esnasında oluşan reaksiyonları tanır . Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Seramik Endüstrisinde kullanılan fırınların çalışma prensiplerini öğrenir ve pişirme işlemini gerçekleştirir. Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Seramik fırın ve temel aletleri çalıştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Pişirim sonucunda oluşan bünye üzerinde analiz ve değerlendirme yapar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Seramik sırlarını seger hesabında formüle eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Formüle ettiği sır reçetesinin uygulamasını yapar, matematik hesaplamalarını çözer ve sonuçları sınıflandırır. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriği üzerinde değerlendirme yapılması. Çamur hazırlama makineleri ve yarı-yaş şekillendirme, Döküm yöntemi ile şekillendirme, Deri sertliğinde ve kuru şekillendirme, Kurutma yöntemleri ve kurutucular.
2 Seramiğin pişirilmesi. Periyodik çalışan fırınlar, Kontinü çalışan fırınlar, Seramik fırınlarında kullanılan yardımcı maddeler, Seramik sırlarında kullanılan hammaddeler.
3 Seramik sırlarının hazırlanması ve uygulama yöntemleri, Seramik sırlarının uygulama yöntemleri, Seramik üzerine uygulanan testler,Tek pişirim teknolojileri.
4 Sır yapımında kullanılan hammaddelerin incelenmesi.
5 Hazırlanacak olan bir sırın, deneysel süreçlerinin değerlendirilmesi. Angop ile ilgili genel bilgilerin verilmesi. Akçini, şamotlu ve kırmızı çamur üzerine sır uygulamasının yapılması.
6 Seramik’te kullanılan sırlama yöntemlerinin incelenmesi. Sırlama yöntemlerinin uygulama aşaması.
7 Sırlama yöntemlerinin uygulama aşaması ve pişirim işlemi.
8 Sırlama yöntemlerinin uygulama aşaması ve pişirim işlemi.
9 Endüstriyel ve artistik sırlar ile ilgili değerlendirme.
10 Seramiğin pişirilmesi, pişim teknikleri.
11 Seramik pişiriminde kullanılan fırınların incelenmesi.
12 Seramik pişiriminde kullanılan fırınların incelenmesi.
13 Sır ve sırlama hataları üzerinde genel değerlendirme.
14 Pişmiş seramik üzerine uygulanan testler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi, Gama Reklam, 1. Baskı, İstanbul, 1985
Doç.Dr. ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayını No: 457, G.S.F. Yayın No: 2, İstanbul, 1983

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. X
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan makinaları tanır. 2 3 1
2 Seramik çamurlarının şekillendirme yöntemleri ile ilgili deneyler yapıp, sonuçları rapor eder. 1 3 3
3 Pişirim esnasında oluşan reaksiyonları tanır . 2 4 1
4 Seramik Endüstrisinde kullanılan fırınların çalışma prensiplerini öğrenir ve pişirme işlemini gerçekleştirir. 2 3 2
5 Seramik fırın ve temel aletleri çalıştırır. 2 4 1
6 Pişirim sonucunda oluşan bünye üzerinde analiz ve değerlendirme yapar. 2 1 1
7 Seramik sırlarını seger hesabında formüle eder. 4 2 1
8 Formüle ettiği sır reçetesinin uygulamasını yapar, matematik hesaplamalarını çözer ve sonuçları sınıflandırır. 3 1 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Final 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Toplam İş Yükü 108
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,32
dersAKTSKredisi 4