Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sır ve Pişirim Uygulamaları II SRM 318 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN
Dersi Verenler Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör Beyza USTA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Endüstriyel ve Sanatsal seramik alanlarında kullanılan sırların hesaplanması, hazırlanması ve uygulanması öğretilmektedir. Uygulama sonunda çamur ile sır uyumu ve hataların hangi faktörlerden oluştuğunu saptamayı amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları.Sır çeşitlerinin sınıflandırılması.Kimyasal analiz. Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş.Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması. Seger formülü.  Seramik sırlarına yapılan testler bu dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.Uygulama için  bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. Teorik araştırmaların neticesinde hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. 100 gr. Üzerinden sır reçetelerinin hesaplanması. Yapılan çalışmaların rapor haline getirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar. Anlatım,
2 Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Kısa Cevaplı Testler,
3 Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir. Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
6 Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Artistik Seramik Sırları Tanımı ve Çeşitleri - Mat Sırlar ve Krakle Sırlar
2 Mat Sırlar ve Krakle Sırlar üzerine Uygulamalar
3 Toplanmalı Sırlar ve Reaktif Sırların Tanımı
4 Toplanmalı Sırlar Reaktif Sırlar Üzerine Uygulamalar
5 Kısa Sınav Kül Sırları için malzeme topla
6 Aventurin Sırlar ve Temmoku Sırların Tanımı Kül Sırları için malzeme topla
7 Aventurin Sırlar ve Temmoku Sırlar Üzerine Uygulamalar Kül Sırları için malzeme topla
8 Kül Sırları Tanımı Ve Uygulamalar + Performans Ödevi (Lab.)
9 Kül Sırları Üzerine Uygulamar (İkili Diyagram)
10 Redüksiyonlu Sırlar (Lüsterli Sırlar)
11 Seladon Sırların Tanımı
12 Ara Sınav(vİZE)
13 Raku sırları
14 Çin Kırmızısı Sırlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TANIŞAN H.Hüseyin - Doç.Dr. METE Zeliha, Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Cilt 1, İzmir, 1986

ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan,  Seramik Teknolojisi, Nisan 2021

DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi

GENÇ Soner, Artistik Seramik Sırları, Mart 2013

 METE Zeliha, Seramik Kimyası, Eylül 2020

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. X
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar.
2 Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer.
3 Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur.
4 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir.
5 Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir.
6 Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar.
7 Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
dersAKTSKredisi 4