Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Tarihi I TEB 101 1 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÖNUÇAK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÖNUÇAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı İlk uygarlıklardan Ortaçağ´a, sanatsal üretim sürecinin kaynakları, nedenleri, sosyolojik, siyasi, felsefi dayanakları ile birlikte ele alınarak, öğrencinin bu süreci kesintisiz olarak örneklerle, karşılaştırmalı olarak izlemesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Uygarlıkların Mısır, Mezopotamya ve Anadolu ekseninde ortaya çıkışları ve gelişimleri inançları, mitleri, sanatları ve birbirleriyle olan etkileşimleri anlatılır ve bu doğrultuda Batı Sanat Tarihine geçilir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih Öncesi Dönemden, Modern Döneme kadar olan süreci tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Söz konusu dönemler hakkında karşılaştırmalar yaparak sorgular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Bilgileri kendi alanıyla ilişkilendirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Sanatın ortaya çıkış, gelişim ve değişim sürecini analiz ederek kendi cümleleriyle ifade eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Sanatı ortaya çıktığı toplumdan, düşünce yapılarından koparmadan, sosyolojik, siyasal, felsefi zeminiyle bir bütün olarak değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 İhtiyaç duyulan kaynakları saptayarak, ilgili olduğu kaynakları ayırt eder. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin kapsamı hakkında bilgilendirme yapılır.
2 Tarihöncesi dönemler ve eserler.
3 Mısır, Mezopotamya, Anadolu Uygarlıkları, Ege Bölgesindeki yerleşimler.
4 Yunan ve Roma uygarlıkları.
5 I.Kısa Sınav / Yunan ve Roma uygarlıkları.
6 Yunan ve Roma uygarlıkları.
7 Bizans Sanatı.
8 İstanbulda yer alan Bizans yapıları.
9 II.Kısa Sınav / Genel tekrar.
10 Batı Sanatına giriş.4.yy Kavimler Göçü. Karolenj Dönemi , Otto Dönemi.
11 Batı Sanatına giriş.4.yy Kavimler Göçü. Karolenj Dönemi , Otto Dönemi.
12 Ara Sınav
13 Romanesk Sanat.
14 Gotik Sanat.
Kaynaklar
Ders Notu Örnek gösterilen resimler dijital olarak verilir.
Ders Kaynakları Anadolu Kültür Tarihi, Ekrem Akurgal, TÜBİTAK Yayınları
Antikçağ Sanat Tarihi, Johann Joachim Winckelmann, Say Yayınları
Bizans´ta Sanat ve Ritüel, Engin Akyürek, Kabalcı Yayınevi
Sanatın Gerekliliği Ernst Fischer, Payel Yayınevi
Sanatın Öyküsü, E.H. Gombrich, Remzi Kitabevi
Sanat ve Yanılsama, E.H. Gombrich, Remzi Kitabevi
Mitoloji ve İkonografi, Bedrettin Cömert, De Ki Yayınları
Giotto´nun Sanatı, Bedrettin Cömert, De Ki Yayınları
Sanat Tarihinin Temel Kavramları, H. Wölfflin, Remzi Kitabevi
Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, Ümran Bulut, Arkeoloji ve Sanat Yayınları
Dünya Sanat Tarihi, Adnan Turani, Remzi Kitabevi
Resim Sanatının Tarihi, Sezer Tansuğ, Remzi Kitabevi
Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Engin Beksaç, Paradigma Akademi Yayınları
Sanatın Toplumsal Tarihi, Arnold Hauser, Deniz Kitabevi
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayınları
Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Metin Sözen-Uğur Tanyeli, Remzi Kitabevi
Dünya Sanat Tarihi, Mary Hollingsworth, İnkılap Yayınevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar.
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır.
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır.
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular.
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır.
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder.
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Tarih Öncesi Dönemden, Modern Döneme kadar olan süreci tanır.
2 Söz konusu dönemler hakkında karşılaştırmalar yaparak sorgular.
3 Bilgileri kendi alanıyla ilişkilendirir.
4 Sanatın ortaya çıkış, gelişim ve değişim sürecini analiz ederek kendi cümleleriyle ifade eder.
5 Sanatı ortaya çıktığı toplumdan, düşünce yapılarından koparmadan, sosyolojik, siyasal, felsefi zeminiyle bir bütün olarak değerlendirir.
6 İhtiyaç duyulan kaynakları saptayarak, ilgili olduğu kaynakları ayırt eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
dersAKTSKredisi 2