Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Bilgisi II | MIM 204 | 4 | 3 + 2 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yapı Pratikleri-1 |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. M. Şehadet KARATOPRAK Araş. Gör. Ömer Faruk BAYRAKTARLI Araş. Gör. Ayşegül Ekşi KILIÇARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mimarlık öğrenimi alan öğrencilerin Yapı Pratikleri-I dersinin devamı olan atölye dersinde ana yapı elemanlarının tasarımları ve detaylı çizimlerini yapabilme ve bir yapı elemanını farklı malzemeler ile tasarlama bilgi ve becerisinin kazandırılması. Düşey sirkülasyon araçları, çatılar, kapı ve pencere doğramaları, binalarda kaba ve ince yapı detayları hakkında sürdürülebilir mimarlık ile örtüşen temel bilgilerin, tasarım ve üretime ilişkin esasların, kuramsal ve uygulamalı olarak, plan, kesit, görünüş ve detay bazında uygulama ölçeğinde işlenmesi ve irdelenmesi |
Dersin İçeriği | Binalarda düşey sirkülasyon elemanları (rampalar, merdivenler, asansörler) ve çatılarla ilgili tasarım ve uygulama esasları kapsamında, sınıflandırmalar, düşey sirkülasyon elemanları ve çatı türlerine uygun yapısal elemanların tanımlanması, yapım ilkeleri, çatılarda su/ısı yalıtımı problemleri ve tenekecilik işleri, düşey sirkülasyon araçları ile ilgili tasarım detayları, boyutlandırma ve hesaplamalar, kapı-pencere doğramaları ile cephe sistemleri ve kaplamalar hakkında temel bilgilerin verilmesi, atölyede tasarımlarının ve teknik sunum kurallarına göre çizimlerinin yapılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ders kapsamında yer alan yapı bileşen ve elemanlarının temel tasarım ve üretim ilkelerini kavrama | ||
2 | Yapı elemanlarını kavrayabilme becerisi | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yapılarda fiziksel etkenlere karşı önlem alınmasını ve malzeme seçiminde sağlıklı karar verme | ||
4 | Yapılarda farklı merdiven sistemlerini kavrayabilme ve teknik detaylarını çizebilme becerisi | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Yapılarda mimari elemanların tasarımında estetik çözümler geliştirme | ||
6 | Farklı çatı sistemlerini kavrayabilme ve teknik detaylarını çizebilme becerisi | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşey sirkülasyon elemanları - Merdivenler, Rampalar, Asansörler (Genel Anlatım) | |
1 | Merdiven terimleri genel yapım ve hesaplama kuralları | 1. hafta ders sunumu |
2 | Betonarme merdivenler tasarım uygulamaları | 2. hafta ders sunumu, ders içi uygulama |
2 | Düşey sirkülasyon elemanları - Merdiven hesaplamaları, Merdiven Plan çizimi (Ders Anlatımı) | |
3 | Düşey sirkülasyon elemanları - Basamak Detayları (Atölye Uygulama) | |
3 | Betonarme merdivenler tasarım uygulamaları | 3. hafta ders sunumu, ders içi uygulama |
4 | Betonarme merdivenler tasarım uygulamaları | 4. hafta ders sunumu, ders içi uygulama |
4 | Düşey sirkülasyon elemanları - Çok katlı binalarda merdiven planları ve kesit çizimi (Atölye Uygulama) (Ödev-1) | |
5 | Düşey sirkülasyon elemanları - Çok katlı binalarda merdiven kesit ve detay çizimi (Atölye Uygulama) | |
5 | Çelik merdivenler tasarım uygulamaları | 5. hafta ders sunumu, ders içi uygulama |
6 | Ahşap ve çelik merdivenler tasarım uygulamaları | 6. hafta ders sunumu, ders içi uygulama |
6 | Düşey sirkülasyon elemanları - Rampaların plan ve kesit çizimi (Atölye Uygulama) (Ödev-2) | |
7 | Düşey sirkülasyon elemanları - Çok katlı binalarda asansör, plan ve kesit çizimi (Atölye Uygulama) (Ödev-3) | |
7 | 1. ara sınav | 1. ara sınav |
8 | Çatı sistem terimleri ve şekilleri | 8. hafta sunumu |
8 | Ara Sınav / Tasarım - Çizim | |
9 | Malzeme, taşınma sistemleri ve formlarına göre çatı türleri, çatı sistem detayları (Ders Anlatımı) | |
9 | Planda çatı düzenlemesi | 9. hafta sunumu ve ders içi uygulama |
10 | Ahşap Çatılar ve Ahşap Çatı Elemanları | 10. hafta sunumu ve ders içi uygulama |
10 | Bina üst örtü elemanları - Çatılar ve çatı genel bilgileri (Genel Anlatım) | |
11 | Bina üst örtü elemanları - Kırma çatı yöntemleri (Oturtma Çatı, Asma Çatı) (Atölye Uygulama) (Ödev-4) | |
11 | Oturtma ahşap çatılar | 11. hafta sunumu ve ders içi uygulama |
12 | Asma ahşap çatılar | 12. hafta sunumu ve ders içi uygulama |
12 | Bina üst örtü elemanları - Kırma çatı yöntemleri, Oturtma çatı plan ve kesit çizimi (Ödev-5) | |
13 | Bina üst örtü elemanları - Teras çatılar genel bilgiler (Genel Anlatım) (Ödev-6) | |
13 | Çelik çatılar | 13. hafta sunumu ve ders içi uygulama |
14 | Diğer çatı sistemleri | 14. hafta sunumu |
14 | Bina üst örtü elemanları - Teras çatılar sistem detayları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders içeriğine uygun olarak, ders yürütücüsü tarafından dönem başında verilen detay çizimler ve notlar |
Ders Kaynakları | ELDEM, S.H., SOYGENİŞ, M., Yapı 1-2-3-4, Birsen Yayınevi; BİNAN, M., Ahşap Çatılar, Birsen Yayınevi, 2000 TOYDEMİR, N., Çatılar, YEM Yayınları, İstanbul, 2004 SARI, A., Düşey Sirkülasyon Araçları Merdivenler, Yem Yayınları, 1996 CURGÜL,İ., Asansör Tesisleri Tasarım ve Hesaplama Kuralları, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayını,Kocaeli, 1994, IMRAK, E, GERDEMELİ, İ., Asansörler-Yürüyen Merdivenler, Birsen Yayınevi, 2002 TAVASLIOĞLU,S.,(2003), Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü, Ahşap Pencereler 2. Baskı, Temmuz 1987 BİNAN,M., Doğramalar Pencereler-Kapılar Cilt 1-2, İstanbul, 1981 ÇETİNKALE E., Standart Yapıda İnce İşler ve Denetim, Birsen Yayınevi, 2004 DEMİRARSLAN, Ü., İnce Yapı Tasarlama İlkeleri ve Uygulama Yöntemleri Pencereler-Kapılar, Kocaeli, 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | X | |||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ders kapsamında yer alan yapı bileşen ve elemanlarının temel tasarım ve üretim ilkelerini kavrama | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Yapı elemanlarını kavrayabilme becerisi | ||||||||||||||
3 | Yapılarda fiziksel etkenlere karşı önlem alınmasını ve malzeme seçiminde sağlıklı karar verme | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
4 | Yapılarda farklı merdiven sistemlerini kavrayabilme ve teknik detaylarını çizebilme becerisi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Yapılarda mimari elemanların tasarımında estetik çözümler geliştirme | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
6 | Farklı çatı sistemlerini kavrayabilme ve teknik detaylarını çizebilme becerisi | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
6. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 6 | 5 | 30 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 6 | 3 | 18 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |