Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kırsal Peyzaj ve İnsansız Mekanlar | MIM 032 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ||
Önerilen Seçmeli Dersler | ||
Dersin Dili | Türkçe | |
Dersin Seviyesi | Lisans | |
Dersin Türü | Seçmeli | |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ | |
Dersi Verenler | ||
Dersin Yardımcıları | ||
Dersin Kategorisi | Diğer | |
Dersin Amacı | İnsan olmayan varlıkların kontrolü ve yeniden üretiminde mekanın rolünü görünür kılmak ve kuramsal açıdan tartışmaya açmak. |
|
Dersin İçeriği |
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kentsel alanın üretiminde kırsal peyzajın rolüne ilişkin kavrayışları geliştirmek. | ||
2 | Mekan üretiminde insan merkezci olmayan bakış açısı kazandırmak. | ||
3 | İnsan olmayan mekanların kentlerin geleceğindeki rolünü ve önemini keşfetmek. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği ve yöntemi tanıtımı | |
2 | Seminer: Mekan ve Biyopolitika İlişkisi | |
3 | Seminer: Zaman-Mekanın Laboratuvarlaşması | |
4 | Seminer: Zaman-Mekan Fabrikalaşması | |
5 | Seminer: Zaman-Mekanın Müzeleşmesi | |
6 | Ön Araştırma ve Çalışma Alanlarının Belirlenmesi | |
7 | Araştırma önerileri grup çalışmaları sunumu | |
8 | Ara sınav | |
9 | Grup çalışmaları sunumu | |
10 | Grup çalışmaları sunumu | |
11 | Laboratuvar ve koşul-mekan sunumları | |
12 | Fabrika ve İmalat-mekan sunumları | |
13 | Müze ve teşhir-mekan sunumları | |
14 | Final ortak değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Machine Landscapes: Architectures of the Post Anthropocene, Young L., Architectural Design, 2019 Countryside: The Future, Koolhaas, R. (2014) İnsan Sonrası, Braidotti R., 2014. Doğa ve Yaşam, Whitehead A.N.,2018. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature , Haraway D. J., , 1991. Staying With The Trouble, Haraway D. J., 2016. Reflections on the Plantationocene, Haraway D., https://edgeeffects.net/haraway-tsing-plantationocene/ - Başka Yer, Haraway Donna J., 2010. Modest_Witness@Second_Millennium.FemaleMan©_Meets_OncoMouseTM, Haraway Donna J., 2018. When Speices Meet, Haraway Donna J.,2008. Mekanın Biyopolitikası, Nota Bene Yayınları, 2023 Lemke T., Biyopolitika, İletişim Yayınları, 2013, İstanbul Wallenstein, Sven-Olov, Biyopolitika ve Modern Mimarlığın Ortaya Çıkışı, 1. Baskı, Lemis Yayın, İstanbul, 2019 Young L., Machine Landscapes: Architecture Without People, Architectural Design, 2019 Koolhaas R., Countryside A Report, AMO, 2020 Üç Zaman-Mekan: Laboratuvar; https://manifold.press/uc-zaman-mekan-laboratuvar Üç Zaman-Mekan: Fabrika; https://manifold.press/uc-zaman-mekan-fabrika Üç Zaman-Mekan: Müze; https://manifold.press/uc-zaman-mekan-muze Manifactured Landscapes, Belgesel, 2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | X | |||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kentsel alanın üretiminde kırsal peyzajın rolüne ilişkin kavrayışları geliştirmek. | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Mekan üretiminde insan merkezci olmayan bakış açısı kazandırmak. | 5 | 5 | ||||||||||||
3 | İnsan olmayan mekanların kentlerin geleceğindeki rolünü ve önemini keşfetmek. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 25 |
2. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 9 | 10 | 90 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 3 | 9 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |