Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Bilgi Modellemesinde İleri Teknikler | MIM 048 | 0 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YBS-1 dersini almış olması veya Revit programı konusunda genel bilgisi olması tavsiye edilmektedir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | MIM055 YAPI BILGI MODELLEMESI-I |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Revit programını temel düzeyde bilenler için ileri seviyeye geçmeyi amaçlamaktadır. Bununla birlikte Yapı Bilgi Modellemesi-Building Information Modelling (BIM) konusunda genel bilgilenme sağlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Revit programının bütün komutlarını baştan başlayacak şekilde detaylı olarak ele alınması şeklinde işlenmektedir. Bununla birlikte birlikte çalışabilirlik konuları, çakışma analizleri ve Navisworks programına da dönem sonunda giriş yapılması planlanmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Revit programında komutların ileri seviyede detayları anlatılır. | ||
2 | Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | |
3 | İleri modelleme teknikleri anlatırlır. | ||
4 | Proje okuma ve modelleme yeteneği geliştirilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma. BİM sunumu. Program kurulumu | |
1 | Tanışma, Genel Bilgilendirme, Program Kurulumu, Bim Sunumu | Ön hazırlık yok |
2 | Arayüz Tanıtımı, Çizim ayarları ve Şablon Dosya Kullanma, Duvarlar (Walls), Katmanlı Duvarlar | Programın ve kütüphanesinin kurularak gelinmesi |
2 | Arayüz tanıtımı, çizim ayarları ve şablon dosyalar ile çalışma. duvarlar. katmanlı duvarlar (parts) | |
3 | Döşemeler. kapılar/pencereler. mahal listeleri | |
3 | Döşemeler (Floors), Kapılar/Pencereler ve Katmanlı Duvarlar | Bilgisayarda pratik yapmak |
4 | Sirkülasyon elemanları, Merdivenler, Rampalar, Korkuluklar, Korkulukları Düzenlemek | Bilgisayarda pratik yapmak |
4 | Sirkülasyon elemanları (merdivenler), rampalar/korkuluklar. korkulukları detaylı düzenlemek. | |
5 | Uygulama sınavı | |
5 | KISA SINAV (%20) | Proje çizim ve teslimi |
6 | Çatılar, Taşıyıcı Sistemler (Kolon, akslar, kirişler, Kafes Sistemler, Temeller) | Bilgisayarda pratik yapmak |
6 | Çatılar, taşıyıcı sistemler (kolonlar/akslar), taşıyıcı sistemler (kirişler/ kafes sistemler/ temeller) | |
7 | Asma tavanlar. arazi modelleme. anotasyonlar ( | |
7 | KISA SINAV (%20) | Proje çizim ve teslimi |
8 | Asma Tavanşar, Arazi Modelleme, Anotasyon işlemleri (Mahaller, mekanlar ve odalar) | Bilgisayarda pratik yapmak |
8 | Uygulama sınavı | |
9 | Anotasyonlar (ölçülendirme), paftalar (pafta düzeni, kalem kalınlıkları, görüntü ayarları, baskı ayarları), pdf oluşturma. detailing (detaylandırma) | |
9 | Anotasyon Ölçülendirme, Paftalar (Sheets), pafta düzeni, kalem kalınlıkları ve görüntü ayarları, baskı ayarları, pdf oluşturma, detaylandırma | Bilgisayarda pratik yapmak |
10 | ARA SINAV (%40) | Proje çizim ve teslimi |
10 | Uygulama sınavı | |
11 | Family'lere giriş sunumu, anotasoyn family. malzemeler/ görselleştirme | |
11 | Malzeme görselleştirme, Family’lere giriş, anotasyon famliy oluşturma | Bilgisayarda pratik yapmak |
12 | Tag family, parametrik Family, 3D modelleme teknikleri | Bilgisayarda pratik yapmak |
12 | Mahal tagler, parametrik family, 3d modelleme teknikleri | |
13 | Uygulama sınavı | |
13 | KISA SINAV (%20) | Proje çizim ve teslimi |
14 | Giydirme cepheler, Mass modelleme, Model linkleme, worksharing, Navisworks, Çakışma Analizleri | Bilgisayarda pratik yapmak |
14 | Giydirme cephelerç mass modelleme. central dosya oluşturma, modelleri birbirine bağlama, worksharing, Navisworks ile tanışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Revit Architecture, Giriş ve Orta Düzey (2019); Gökalp Baykal, Ufuk Aydın |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | X | |||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Revit programında komutların ileri seviyede detayları anlatılır. | ||||||||||||||
2 | |||||||||||||||
3 | İleri modelleme teknikleri anlatırlır. | ||||||||||||||
4 | Proje okuma ve modelleme yeteneği geliştirilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 4 | 30 | 120 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 7 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 247 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |